Jak szukać pracy?

Znajdziesz tutaj porady jak dobrze napisać swoje CV, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, poznasz cechy charakteru pożądane na rynku pracy.

35 porad – jak napisać perfekcyjne CV?
 
Twoje CV jest jednym z najważniejszych dokumentów, jaki kiedykolwiek napiszesz. Zanim zakończysz nad nim pracę, upewnij, że jest perfekcyjne. Mamy dla Ciebie wskazówki, które sprawią, że zbliży się ono do ideału i zwróci uwagę rekrutera. Pamiętaj, że Twój życiorys musi przekonać go w nie więcej niż 6 sekund (!). To właśnie tyle średnio zajmuje wstępna selekcja dokumentów kandydatów.

1. Nie skontaktują się z Tobą, jeśli nie znajdą kontaktu

Byłbyś zaskoczony, jak często kandydaci zapominają umieścić w CV swoich danych kontaktowych. Upewnij się, że podałeś dokładne informacje. Jeśli rekruter nie będzie mógł się z Tobą skontaktować, nie dostaniesz wymarzonej pracy. Oto dane, które bezapelacyjnie powinno zawierać Twoje CV: imię i nazwisko, e-mail, numer telefonu. Jeśli posiadasz prywatną stronę internetową lub profil na Linkedin, którymi chcesz się pochwalić, również o tym wspomnij w sekcji kontakt.

2. Mocne wejście

Streszczenie na początku CV? Tak, to doskonały pomysł. Jeden krótki błyskotliwy akapit, który wyciąga całą esencję Twojego CV i opisuje Twoją osobę tak, aby po kilku zdaniach rekruter uwierzył, że jesteś idealnym kandydatem na stanowisko, o które się ubiegasz. Nie jest to łatwa sztuka, ale warto poświęcić  dłuższa chwilę, na stworzenie takiego streszczenia. Wspomnij w nim o swoim doświadczeniu i cechach, z których jesteś najbardziej dumny. Jeśli masz problem z opisaniem siebie możesz poprosić kolegę z pracy, z którym świetnie Ci się współpracuje, aby opisał krótko co ceni w Tobie najbardziej w kontekście współpracy i pracy zawodowej – voila gotowe!

3. Pamiętaj o trybie dokonanym

Opisując swoje doświadczenie używaj trybu dokonanego. Dlaczego? Zróbmy mały test. Które z tych zdań bardziej do Ciebie przemawia: „W firmie XX byłem odpowiedzialny za projekt mający na celu zwiększenia rocznej sprzedaży o 50 tys. złotych” czy „W firmie XX zrealizowałem projekt, dzięki któremu roczna sprzedaż wzrosła o  50 tys. złotych”? Tylko drugie zdanie informuje o tym, że projekt został przez Ciebie zrealizowany i zakończył się sukcesem.

4. Zapomnij o adresie e-mail z czasów liceum

Kolejnym błędem popełnianym przez wielu aplikantów jest wykorzystywanie nieprofesjonalnych danych. Jeśli nadal korzystasz z adresu poczty elektronicznej, którą utworzyłeś w szkole średniej, najwyższy czas na zmianę. Nie jesteś teraz tą samą osobą, która stworzyła maila „janek666@xxx.pl”, prawda? Upewnij się, że Twój email jest profesjonalny. Najpewniejszym rozwiązaniem będzie użycie swojego imienia i nazwiska.

5. Czcionka też jest ważna

Zarówno rozmiar, jak i styl czcionki mają znaczenie. CV to profesjonalny dokument i takiej też czcionki wymaga. Trzymaj się z daleka od dziecinnych, komiksowych czy też zbyt ozdobnych, przez co nieczytelnych fontów. Użyj prostych i klasycznych takich jak: Arial, Arimo, Avenir, Book Antiqua, Cabin, Calibri, Cambria, Caslon, Didot, Garamond, Georgia, Helvetica, Hind, Lato, Source Sans Pro, Tahoma, Times New Roman, Trade Gothic, Trebuchet MS, Verdana.

6. Sztuka umiaru

Wiemy, że w swoim CV chcesz umieścić każde swoje osiągnięcie, musisz jednak obiektywnie ocenić, które z nich są rzeczywiście ważne dla stanowiska, na które aplikujesz. Zadbaj więc o optymalną ilość tekstu oraz jego przejrzysty układ (odpowiednie odstępy między wierszami i akapitami), taki aby rekruter będzie mógł szybko przejrzeć Twoje CV i poznać jego istotne punkty.

7. Sztuka wyróżnienia

Podkreślanie i wyróżnianie wybranych fraz wymaga umiejętności i wyczucia. Pomożemy Wam na przykładzie:

PRAWIDŁOWO

Account Manager w Spółce X

Zarządzanie w celu realizacji kwoty sprzedaży w wysokości 50 tys. zł miesięcznie

NIEPRAWIDŁOWO

Account Manager w Spółce X

Zarządzanie w celu realizacji kwoty sprzedaży w wysokości 50 tys. zł miesięcznie

Pamiętaj, że rekruter w pierwszej kolejności chce dowiedzieć się, co robisz i na jakim stanowisku pracujesz. Ułatw mu to pogrubiając swój obecny tytuł zawodowy. Nie podkreślaj zbyt dużej ilości tekstu ponieważ wtedy zabieg ten traci swoją moc. To samo tyczy się kursywy, nie nadużywaj jej bo dokument stanie się nieczytelny.

W CV warto tez wyróżnić ważne wartości liczbowe liczby zajmują mniej miejsca i są łatwiejsze do przetworzenia. Umieszczenie ważnych w kontekście danej rekrutacji danych liczbowych może zdziałać cuda (np. jeśli aplikujesz na stanowisko do działu sprzedaży pochwal się swoimi osiągnięciami podając konkretne kwoty i podkreśl je).

8. Wykresy przykują uwagę

Wykresy i schematy są świetną pomocą wizualną. Są niezwykle istotne dla osób ubiegających się o pracę na stanowiskach kreatywnych lub technicznych, ale nie tylko. Przykuwają wzrok i w ciekawy sposób prezentują dane, które przedstawione w formie tekstu mogłyby być zbyt „nudne” i przez to zostać pominięte. Cyferki przykuwają wzrok, ale dopiero tabelki i wykresy wywołują efekt WOW. Dobrze jest je umieść w drugiej połowie CV, tak aby rekruter je widział, ale żeby nie przyćmiły podstawowych informacji.

9. Kolejność, która ma sens

Rekrutera najbardziej interesuje Twoja obecna (lub ostatnia) praca, a nie stanowisko sprzed kilku lat, dlatego pamiętaj o tym, że na samej górze CV powinny znaleźć się najbardziej aktualne informacje o zatrudnieniu. Osoba rekrutująca może być zainteresowana tym, jaka była Twoja ścieżka kariery, ale dopiero w dalszej kolejności.

10. Przejrzysty układ

Uczyń swój życiorys atrakcyjnym wizualnie i łatwym w odczycie. Zdecydowanie ułatwi to rekrutującemu przetwarzanie informacji i sprawi, że na pewno nie zostanie ono odrzucone już na wstępie (co często dzieje się z nieczytelnymi CV). Przejrzyj CV i upewnij się, że wszystko jest uporządkowane i czytelne. Wyrównaj kolumny, wyjustuj tekst, zadbaj o odpowiednie odstępy i wielkość czcionki.

11. Liczy się jakość, nie ilość

Ukończyłeś studia MBA, a na końcu CV wciąż wpisujesz stanowiska: kasjer czy barman, na których pracowałeś podczas I roku studiów dorabiając do czesnego? Rozumiemy, że chcesz pokazać, że jesteś pracowity, ale to tylko przepełnienie swojego życiorysu nieistotnymi informacjami.

Nasze rady:

·        Wymień tylko te stanowiska pracy, które mają związek z tym, o które się starasz

·        Wymień swoje stanowiska pracy z „najświeższych” lat  (dla jednego jest to 5 dla innego 10 lat)

·        Jeśli jeszcze nie masz bogatego doświadczenia zamiast wypełniać puste pola stanowiskami, które nie mają znaczenia w Twoim CV, wspomnij o osiągnięciach i zainteresowaniach

Artykuł powstał we współpracy z międzynarodowym portalem pracy velvetjobs.com [https://www.velvetjobs.com/] oferującym ogłoszenia pracy z całego świata jak również z Polski [https://www.velvetjobs.com/job], konfigurator CV oraz bazę wiedzy na temat poszukiwania pracy.
35 porad – jak napisać perfekcyjne CV? cz.II

12. Pochwal się swoim hobby

Jedni uważają, że wspominanie o swoim hobby w CV jest zbędne, a my polecamy je tam umieścić – szczególnie jeśli nasze zainteresowania są nietuzinkowe. Zawsze istnieje szansa, że rekruter okaże się fanem tego samego gatunku muzycznego lub sportu i nawet kilka zdań wymienionych na ten temat sprawi, że zostaniesz w jego w pamięci i wzbudzisz podświadome poczucie zaufania.

13. Masz swoją stronę www lub bloga? Pochwal się!

Prowadzisz bloga lub stronę internetową – pochwal się nimi! A jeśli stworzyłeś je sam od podstaw to tym bardziej, bez względu na to czy jest to to prosta strona WordPress, czy też coś bardziej rozbudowanego.

14. Nie masz strony – załóż ją!

Szczególnie istotne może okazać się to w zawodach artystycznych lub technicznych. Oczywiście nie każdy musi zakładać swoją stronę internetową. Jeśli nie ma czego na niej umieścić - nie ma to sensu, ale jeśli Twoja praca polega na tworzeniu, czy to projektów architektonicznych, czy ubrań, czy zdjęć, warto założyć stronę będącą Twoim portfolio. Własne miejsce w sieci to możliwość zaprezentowania swoich projektów i prac w atrakcyjny i łatwo dostępny sposób.  

15. Uaktualnij swój profil na Linkedln

Coraz więcej osób zajmujących się rekrutacją korzysta z portalu LinkedIn aby przyjrzeć się życiorysom, znajomościom, powiązaniom i aktywności swoich kandydatów. Dlatego jeśli Twój profil na LinkedIn jest zaniedbany, lub w ogóle go nie masz warto nad tym popracować. W swoim profilu warto umieścić:

·        Profesjonalne zdjęcie

·        Pełną historię pracy (tylko odpowiednie stanowiska)

·        Wolontariat

·        Podjęte kursy

·        Języki

·        Certyfikaty

·        Publikacje

·        Kiedy uzupełnisz powyższe informacje, dodaj swój adres Linkedln do swojego życiorysu w sekcji „Kontakt”.

16. Poproś o referencje

Poproś osoby, z którymi do tej pory efektywnie współpracowałeś o rekomendację na Linkedln. Komentarze byłych kolegów i szefów na temat Twojej pracy są doskonałym uzupełnieniem prezentacji Twojej osoby i nadają wszystkiemu co sam o sobie piszesz autentyczności.

17. Doświadczenie ponad wykształcenie

Pamiętaj, że w większości przypadków dla pracodawcy kluczowe znaczenie ma Twoje doświadczenie niż to jakie studia skończyłeś. Oczywiście są zawody, w których odpowiedni dyplom to podstawa (lekarz, prawnik), ale w większości przypadków jeśli tylko masz doświadczenie w branży, w której szukasz pracy to właśnie ta praktyka będzie miało większe znaczenie niż „papier” poświadczający ukończenie studiów czy szkoły. Dlatego w swoim CV postaw akcent na praktykę a nie teorię!

18. Wykorzystaj ogłoszenie

Podczas pisania CV często zastanawiamy się co powinno się z nim znaleźć, aby zrobić wrażenie na osobie rekrutującej. Odpowiedź jest bardzo prosta: wystarczy spojrzeć na opis stanowiska w ogłoszeniu pracodawcy i wykorzystać frazy kluczowe, które są wymienione w wymaganiach.

Na przykład, jeśli w opisie stanowiska pracy idealny kandydat jest opisany jako osoba komunikatywna, posiadająca cechy lidera oraz zmysł analityczny, w dziale doświadczenia możesz wspomnieć, że:

·        W swojej poprzedniej firmie kierowałeś pięcioosobowym zespołem

·        Analizowałeś budżety wydatków i wewnętrzne działy firmy

Odnalezienie słów kluczowych i ich wykorzystanie to nomen omen klucz do sukcesu.

19. Pokaż, że wyznajesz podobne wartości

Szczególnie w większych korporacjach ważne jest, aby pracownicy wpasowali się w kulturę firmy i rozwijali ją zgodnie z wyznawanymi przez nią wartościami. Dlatego sprawdź stronę internetową firmy, do której aplikujesz i znajdź na niej punkty „nasza misja” czy „nasze wartości”.  Przeanalizuj co dla firmy jest wartościowe i udowodnij, że pod tym względem do siebie pasujecie. Przykładowo jeśli są dla niej ważne „rodzinne” traktowanie klienta i siebie nawzajem oraz dbałość o środowisko naturalne, nie zapomnij aby w swoim CV wspomnieć o tym, że przyjacielskie relacje w pracy są dla Ciebie ważne, a na co dzień prowadzisz życie w duchu „eko”.

20. Jesteś autorem publikacji?

Jesteś autorem artykułu związanego z branżą, o pracę w której się ubiegasz? A może Twoja praca dyplomowa podejmuje ciekawy dla branży temat? Hobbystycznie piszesz do większego lub mniejszego portalu? Masz swojego bloga? Pochwal się publikacjami w CV!

21. Awanse

W poprzedniej lub obecnej firmie Twoje umiejętności, starania i dobrze wykonywana praca zostały nagrodzone? Nie krępuj się i napisz o tym, dla pracodawcy będzie to znak, że szybko się uczysz
i szybko adaptujesz do nowych warunków pracy i jej środowiska oraz, że... jesteś dobry w tym co robisz.

22. Liczby robią wrażenie

Konkretne liczby zawsze działają na wyobraźnię i nadają wartość Twoim osiągnięciom oraz doświadczeniu. Dodatkowo planują i przełamują monotonię tekstu. Kilka mocnych punktów zawierających dane liczbowe na pewno przyciągną uwagę rekrutera np.:

·        W ciągu ostatniego roku obsłużyłem 1440 klientów

·        Sprzedałem 22234 ubezpieczeń

·        Przyniosłem zysk dla firmy w wysokości 120 000 zł

23. Bądź aktywny w Social Mediach

Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że osoba rekrutująca, która jest zainteresowana przeprowadzaniem z Tobą rozmowy kwalifikacyjnej, będzie „google’ować” Twoją osobę w internecie. Niektórzy twierdzą, że jeśli aplikujesz na bardzo ważne stanowisko , najlepiej ukryć swoje profile na Facebook’u czy Twitterze. Nie jest to dobry tok myślenia. Zakładając, że jesteś kulturalnym człowiekiem i nie udostępniasz na swoich profilach kontrowersyjnych czy nielegalnych treści, Twój profil może Ci pomóc w zdobyciu wymarzonej pracy. W mediach społecznościowych warto być mądrze aktywnym.

Upewnij się, że Twój Facebook, Twitter czy Instagram będą Twoim asem w rękawie. Jak to osiągnąć?

·        Udostępniaj ciekawe artykuły informacyjne ze zweryfikowanych źródeł, dotyczące branży, do której aplikujesz

·        Śledź i cytuj przedsiębiorców istotnych dla branży

·        Śledź firmę do której aplikujesz na portalach społecznościowych i angażuj się

·        Upewnij się, że na Twoich kontach nie ma kontrowersyjnych treści

·        Upewnij się, że wśród Twoich zdjęć nie ma żadnych kompromitujących

·        Pokaż swoje hobby

·        Podziel się swoimi osiągnięciami

·        Mimo wszystko bądź naturalny, jeśli chcesz publikuj zdjęcia z rodziną, zdjęcia z podróży czy przepisy kulinarne. Nie twórz sztucznego profilu.

Artykuł powstał we współpracy z międzynarodowym portalem pracy velvetjobs.com [https://www.velvetjobs.com/] oferującym ogłoszenia pracy z całego świata jak również z Polski [https://www.velvetjobs.com/job], konfigurator CV oraz bazę wiedzy na temat poszukiwania pracy.

35 porad – jak napisać perfekcyjne CV? cz.III

24. Uaktualnij profil na Facebook’u

Nie unikaj mediów społecznościowych, ale uaktualnij je i opublikuj w nich coś co przyciągnie uwagę rekrutera i utwierdzi go w przekonaniu, że jesteś idealnym kandydatem na dane stanowisko. Przykładowo, jeśli aplikujesz do pracy w firmie produkującej sprzęt sportowy, upublicznij zdjęcia ze swoich wyczynów sportowych czy wędrówek, aby rekruter mógł zobaczyć, że jesteś na bieżąco w temacie i reprezentujesz dobrą formę.

25. Pokaż się na Instagramie

Podczas gdy Instagram jest często postrzegany jako próżny album zdjęć, w którym ludzie pokazują swoje stylizacje, podróże czy posiłki, również on może pomóc Ci w zdobyciu wymarzonej pracy. Umiejętność odnalezienia się w różnych mediach społecznościowych jest niewątpliwym atutem. Niezależnie od tego, czy pracujesz dla marki odzieżowej czy piekarni – wyczucie stylu, estetyczne zdjęcia mogą zdziałać cuda w promocji każdego biznesu Natomiast możliwość prowadzenia transmisji LIVE czy zapisywania relacji filmowych można wykorzystać w prezentacji swojej osoby, swoich umiejętności czy przekazywania wiedzy.

26. Masz kanał na YouTube?

Jeśli kręcisz i montujesz filmy, którymi możesz się pochwalić, dodaj link do swojego kanału do CV. Szczególnie jeśli aplikujesz do branży kreatywnej czy mediowej.

27. Rozważ dodanie mediów społecznościowych w dziale Kontakt

Jeśli posiadasz profil na którymś z portali społecznościowych wymienionych powyżej i chcesz się nim pochwalić – zrób to i dodaj je do swojego CV.

28. Przeczytaj swoje CV

Przeczytaj na głos swoje CV i daj je do przeczytania osobie postronnej. Otrzymanie życiorysu pełnego literówek i błędów wygląda niezwykle nieprofesjonalnie i może zdyskwalifikować kandydata już na samym wstępie. Upewnij się, że wszystko jest napisane poprawnie.

Czytanie na głos jest zawsze dobrą praktyką, ponieważ w ten sposób można łatwo wyłapać sformułowania, które brzmią niepoprawnie lub miejsca, w których został pominięty przecinek. Natomiast przekazanie swojego CV do przeczytania komuś trzeciemu pomaga w wyłapaniu literówek, których my sami możemy nie zauważać nawet przy kolejnym czytaniu dokumentu.

29. Zaproś osobę rekrutującą na Linkedln

Dowiedz się kim jest osoba rekrutująca i wyślij do niej zaproszenie na portalu Linkedln. Nie krępuj się. Takie zachowanie pokaże, że naprawdę zależy Ci na tej pracy a przy okazji jesteś otwarty na nowe kontakty i nie masz nic do ukrycia. Przeczytaj artykuły, którymi rekruter dzieli się w swoim newsfeedzie i wspomnij coś o nich przy okazji rozmowy kwalifikacyjnej. To świetny sposób na nawiązanie nici porozumienia i rozładowanie ewentualnego stresu.

30. Zapoznaj się z profilami społecznościowymi osoby rekrutującej

Zachowaj dyskrecję i nie komentuj prywatnych zdjęć z wakacji z rodziną, ale podejrzyj jakie zainteresowania ma osoba, z którą będziesz odbywać rozmowę i… wykorzystaj to w odpowiedni sposób.

Jak przygotować się do rozmowy o pracę - Assessment Centre

 

Na poniższych stronach internetowych znajdą Państwo bezpłatne porady dotyczące rekrutacji w języku angielskim:

1.Jak napisać CV po angielsku

https://pomocwangielskim.pl/jak-napisac-perfekcyjne-cv-po-angielsku/

2.Jak napisać list motywacyjny po angielsku

https://pomocwangielskim.pl/list-motywacyjny-po-angielsku-wzor-zwroty-przyklady

3.Rozmowa kwalifikacyjna po angielsku - najczestsze pytania i odpowiedzi

https://pomocwangielskim.pl/rozmowa-kwalifikacyjna-po-angielsku/

4.Klauzula CV po angielsku

https://pomocwangielskim.pl/klauzula-cv-po-angielsku

Jak przygotować się do rozmowy o pracę

Właściwe przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej istotnie wpływa na poczucie pewności siebie w czasie jej przebiegu. Daje możliwość świadomego prezentowania informacji na swój temat. Ponadto wpływa na obniżenie stresu i zwiększa swobodę wypowiedzi. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej to pierwsze sekundy decydują o tym, jakie wrażenie zrobisz na swoim rozmówcy. To, jak osoba rekrutująca oceni Cię na początku rozmowy, będzie rzutowało na przebieg procesu rekrutacyjnego. Dlatego warto się do niego odpowiednio przygotować.

  1. Bądź gotowy na telefon. Staraj sie pamiętać gdzie składałeś swoje podanie, a gdy rekruter zadzwoni w nieodpowiednim momecie powiedz mu to i oddzwoń najszybciej jak dasz radę.
  2. Zaplanuj czas i trasę dojazdu. Sprawdź ile czasu zajmie ci dojazd na miejsce, wlicz w to niespodziewane sytuacje na drodze lub awarię. Miej pod ręką numer telefonu do rekrutera aby powiadomić go o sytuacji w razie spóźnienia.
  3. Zbierz informacje na temat firmy oraz stanowiska pracy. Zapoznaj się ze stroną internetową, przejrzyj materiały dostępne na temat firmy w intrenecie, przeczytaj artykuły i opinie. Zapoznaj się z informacjami na temat stanowiska pracy na portalach branżowych i w literaturze fachowej. Nawiąż kontakt z ludźmi pracującymi na danym stanowisku, dowiedz się jak wyglądają zarobki na stanowisku na które aplikujesz.
  4. Zachowaj ofertę na którą aplikowałeś. Najlepiej przechowuj wraz z CV i listem motywacyjnym wysłanym w opowiedzi. Łatwiej ci będzie przypomnieć sobie informacje zawarte w dokumentach aplikacyjnych i przeanalizować pod wzgledem potrzeb pracodawcy.
  5. Przygotuj sobie min. 30 sekundową prezentacje swojej osoby pod kątem konkretnej ofert pracy. Przećwicz ją kilka razy przed lustrem. Na spotkanie zabierz swoje CV, referncje i certyfikaty. Ewentualnie weź też kalendarz, notes i długopis.
  6. Zadbaj o swój wygląd zewnętrzny. Odpowiedni strój, czysty, wyprasowany i elegancki. Dopasowane buty, stonowany makijaż, schludna fryzura. Zadbaj o higiene osobistą. Wygląd ma znaczenie, rekruter bedzie oceniał kandydata również pod tym względem.
  7. Zadbaj o poprawną komunikację. Zwróć uwagę na swój sposób komunikowania się: - mimikę, gesty, postawę, - ton głosu, natężenie i tempo,- słowa mówione - konkretnie, jasno, poprawnie, entuzjastycznie, bez sloganów i przerywników,- aktywnie słuchaj rozmówcy by móc odpowiedzieć zwięźle i na temat. Nie przerywaj i nie dopowiadaj.
  8. Przypomnij sobie podstawowe zasady savoir-vivre.
  9. Przygotuj sobie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania m.in.:- Proszę opowiedzieć coś o sobie?- Dlaczego chciałaby Pani/Pan pracować w naszej firmie?- Proszę wymienić swoje zalety i wady?- Na czym polegała Pani/Pana poprzednia praca? Odpowiadając na pytania wybieraj najbardziej adekwatne punkty ze swojego życiorysu. Staraj się każdą odpowiedź popierać przykadami, koncentruj sie na tym jak radziłeś sobie z sytuacjami na zajmowanym stanowisku.
  10. Po rozmowie kwalifikacyjnej podziękuj i wyjdź. Jeszcze tego samego dnia możesz wysłać maila z podziękowaniami.

Rozmowa kwalifikacyjna najczęściej składa się z trzech części: wstęp (przywitanie, wstępne uprzejmości, niezobowiązujaca rozmowa), rozwinięcie (pytania do ciebie), zakończenie (pytania od ciebie, zakończenie spotkania). Rozmowa może być przeprowadzana przez więcej niż jedna osobę i być podzielona na dwa lub trzy etapy.

Pamiętaj! Już sam fakt zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną należy rozpatrywać w kategoriach sukcesu.

Artykuł przygotowała: Kamila Gołąb doradca zawodowy ABK AIK

Jak przygotować się do rozmowy o pracę - Assessment Centre

Przyjmując propozycję przyjścia na rozmowę kwalifikacyjną powinniśmy liczyć się nie tylko z możliwością indywidualnej rozmowy z osobą rekrutującą, ale również z udziałem w grupowej selekcji czyli centrum oceny (Assessment Centre, AC).

Zawarte poniżej informacje pozwolą Ci skutecznie przygotować się na taki rodzaj rekrutacji do pracy.

I.    Krótko o Assessment Centre (AC).                                                      
II.   Prawdopodobne typy zadań w Assessment Centre.
III.  Jak przygotować się do udziału w Assessment Centre?

I.    Krótko o Assessment Centre (AC).

AC to metoda grupowej selekcji jako wdrażania środków doboru i oceny personelu, której początki stosowania miały miejsce w… wojsku. Jej celem jest ocena w praktyce poszczególnych kompetencji istotnych dla stanowiska, na które aplikuje kandydat. W metodzie tej ocenia się bezpośrednio zachowania, czyli wskaźniki behawioralne.

Cechy Assessment Centre:
- Kilku kandydatów do pracy (osób ocenianych) spotyka się tego samego dnia, w tym samym miejscu aby uczestniczyć w ćwiczeniach, w tym ćwiczeniach symulacyjnych
- Oceną zajmuje się kilka osób. Ocena zintegrowana na ustalonych wymiarach dokonywana jest przez zsumowanie ocen zanotowanych przez wyszkolonych pracowników, którzy obserwują zachowanie kandydata podczas różnych ćwiczeń.
- Techniki pomiaru oparte są na analizie pracy. Stosuje się wiele technik pomiaru, w tym ćwiczenia symulacyjne.

Chociaż AC zawiera często rozmowę kwalifikacyjną, kwestionariusze osobowości i testy zdolności poznawczych, to ćwiczenia symulacyjne są najbardziej znaczące.
Przeważnie pełna sesja AC trwa od jednego do dwóch dni, sporadycznie trzy. Z racji cięcia kosztów często firmy decydują się na przeprowadzenie wszystkich zadań w ciągu jednego dnia roboczego. Jeżeli więc firma rekrutująca zaprasza Cię na rozmowę sugerując zarezerwowanie kilku godzin w ciągu dnia na to spotkanie lub nawet większą ilość dni – jest duże prawdopodobieństwo, że poproszą Cię o udział w Assessment Centre.
Różnorodność zadań (obejmująca wiele technik oceny /wywiady, symulacje, ćwiczenia, testy/), którą wykonują kandydaci, zwiększa możliwość wykazania się przez kandydata określonymi kompetencjami, koniecznymi dla danego stanowiska, o co trudno kandydatowi w trakcie wywiadu kompetencyjnego podczas standardowej rozmowy o pracę.

II.    Prawdopodobne typy zadań w Assessment Centre.

Kandydatowi, w przeciwieństwie do rozmowy kwalifikacyjnej czy też testów wiedzy merytorycznej, dużo trudniej przygotować się do AC. Badane są tutaj bowiem różne kompetencje w sytuacjach oraz scenkach, które mogą przybrać różnoraką postać.
Mnogość zadań i możliwość ich kombinacji właściwie uniemożliwia kandydatowi przygotowanie się i stawia go w obliczu nowego zadania, z którym musi sobie poradzić tu i teraz, zupełnie tak, jak w realnej sytuacji w miejscu pracy. Kandydaci wykonując zadania grupowe nie mają możliwości przygotowania się do nich również z tego względu, że nie da się przewidzieć zachowań i wypowiedzi innych uczestników.

Przykłady ćwiczeń w ośrodkach oceny:

  • Odgrywanie roli. Uczestnik rozmawia z osobą odgrywającą rolę, np. współpracownika, niezadowolonego podwładnego, trudnego klienta, itp. I próbuje rozwiązać problem. Zasadą jest, że ta sama rola odgrywana jest przez każdego kandydata na dane stanowisko.

Ocenie podlegają: • komunikatywność, wrażliwość interpersonalna; • asertywność; • umiejętność przekonywania; • giętkość w myśleniu; • reakcja na nowe informacje;

  • Grupowa dyskusja. Kilku kandydatów proszonych jest o rozwiązanie określonego zadania. Zadania mogą mieć charakter powiązany z oferowanym stanowiskiem pracy, np. uczestnicy mają uzgodnić strategię sprzedaży, ale również mogą być tematycznie odległe, lub wręcz abstrakcyjne, jak np. uzgodnienie strategii przetrwania po ocaleniu z katastrofy lotniczej na środku pustyni…

Oceniane będą: • umiejętność komunikowania się; • zdolności perswazyjne; • potrzeba dominacji; • zachowania w sytuacji konfliktowej; • umiejętności podejmowania decyzji i przewodzenia innym

  • Pisemna analiza przypadku, np. analiza materiału przedstawiającego jakiś problem organizacyjny (np. scenariusz negocjacyjny).

Obserwowane będą: • wiedza z branży i umiejętność jej zastosowania; • myślenie analityczne; • kreatywność;
„Sprawy do załatwienia”. Najlepiej w formie materiałów realnych, np. notatki, listy, raporty, itd. Zadaniem kandydata jest wejście w rolę menedżera i załatwienie wszystkich spraw.
Ocenie w tym zadaniu mogą podlegać: • Twoja umiejętność organizacji własnej pracy; • tempo i wydajność pracy; • spostrzegawczość; • możliwość znajdowania niestandardowych rozwiązań; • szybkość podejmowania decyzji; • umiejętność rozróżniania spraw ważnych od nieważnych;

  • Poszukiwanie faktów, by rozwiązać problem. Kandydat uzyskuje niewielką ilość informacji na temat jakiegoś problemu. Następnie ma okazję uzyskać dodatkowe informacje zadając pytania zespołowi ekspertów. Na koniec musi zaproponować swoje zalecenia dotyczące rozwiązania problemu.

Obserwowane będą: • wiedza z branży i umiejętność jej zastosowania • myślenie analityczne • kreatywność

  • Prezentacja (wystąpienie). Kandydaci występują z prezentacją na wybrany temat. Po prezentacji otrzymują od osób oceniających pytania.

Oceniane będą następujące umiejętności: • porządkowanie i przedstawienie informacji • komunikatywność i logika wypowiedzi • pewność siebie • odporność na stres podczas publicznej prezentacji.

III.    Jak przygotować się do udziału w Assessment Centre?

PRZED SPOTKANIEM STARAJ SIĘ PRZYGOTOWAĆ:
- Zapoznaj się z aktualnościami związanymi z branżą, w której starasz się o pracę.
- Zapoznaj się z zasadami autoprezentacji.
- Ćwicz wypowiedzi w grupie, zapytaj osoby z otoczenia jak widzą Cię w grupie i przemyśl uwagi, które powtarzają się najczęściej.
- Ćwicz analizowanie przypadków w domu.

PODCZAS WYKONYWANIA ZADAŃ:
- Czytaj treść zadań bardzo dokładnie.
- Zapomnij o obserwatorach, zachowuj się jakby ich nie było, skup się na problemie
- Podziel sprawy na  ważne i mniej ważne, żeby wiedzieć od czego zacząć
- Działaj a nie myśl tylko "co trzeba robić".
- Rozważaj różne rozwiązania, nie trzymaj się kurczowo pierwszego pomysłu, inne mogą okazać się lepsze.
- Zapisuj pomysły.
- Uzasadniaj swoje decyzje posiadaną wiedzą.
- Tworząc prezentację jasno i logicznie formułuj myśli.
- Pamiętaj o przejrzystymi łatwo dostępnym sposobie przekazania informacji
- Staraj się kontrolować swój czas pracy, żebyś zdążył zrobić, co zaplanowałeś. Może się zdarzyć, że oceniający nie dadzą Ci ani minuty dłużej, żebyś dokończył swoją pracę.

ĆWICZENIA W GRUPIE:
- Podczas dyskusji słuchaj  innych kandydatów i okazuj zrozumienie.
- Odnoś się do pomysłów innych, nie próbuj za wszelką cenę przeforsować swojego rozwiązania.
- Hamuj negatywne emocje i wybuchy złości.
- Staraj się od początku uczestniczyć w dyskusji, im później do niej dołączysz, tym będzie Ci trudniej.

Jeżeli dostałeś szansę sprawdzenia i zaprezentowania się w trakcie Assessment Centre - bądź naturalny! Pamiętaj, że AC jest metodą bardzo trafną, dlatego na niewiele się zda Twoje udawanie i granie kogoś innego niż jesteś. Próby odgadnięcia treści zadań czy kryteriów oceniania zostaną od razu zauważone i negatywnie wpłyną na Twoją ocenę.
Niczego nie udawaj i traktuj udział AC jako nową, rozwijającą przygodę. Staraj się być sobą, współpracować z innymi, dać z siebie to, co najlepsze.

Powodzenia!

- Agata Piechowska
Koordynator Akademickiego Biura Karier

5 rad dotyczących mowy ciała, które pomogą Ci zdobyć wymarzoną pracę

Ciało mówi o nas więcej niż nam się wydaje. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej to co mówisz jest nie mniej ważne niż to, w jaki sposób mówisz i jakie ruchy wykonujesz. Słowa, które wypowiadamy są tylko niewielką częścią tego, co przekazujemy drugiej osobie.

Całkowita kontrola mowy ciała jest niezwykle trudną sztuką, ale są elementy nad którymi warto pracować i nauczyć się nad nimi panować. Stres towarzyszy praktycznie każdej rozmowie kwalifikacyjnej. Naucz się nie okazywać zdenerwowania ani niepewności dzięki poniższym 5 radom dotyczącym mowy ciała.

1) Ręce mówią za Ciebie

To właśnie dłonie, a nie to co mówimy, przekazują osobie rekrutującej kluczowe informacje na nasz temat. Wszystko zaczyna się od uścisku dłoni na powitanie. Słaby uścisk zwykle świadczy o niepewności i nieśmiałości, zbyt gwałtowny i mocny może zapowiadać nieprzewidywalność lub chęć dominacji. Najlepszy jest złoty środek - pewny i energiczny uścisk dłoni sprawi, że zostaniesz oceniony jako osoba pewna siebie, o dużym poziomie energii i otwartości. Zadbaj o to żeby twoje dłonie były suche, spocone dłonie zdradzają stres i niepewność.

Podczas rozmowy kontroluj swoje dłonie. Kiedy słuchasz staraj się nimi nie poruszać tj. nie baw się nerwowo długopisem czy włosami. Najlepiej połóż dłonie luźno na kolanach nie krzyżując rąk - krzyżowanie kończyn wskazuje na postawę zamkniętą.  Natomiast kiedy to Ty mówisz wspomagaj się gestykulacją - pamiętaj jednak o tym, żeby nie było to przesadne, nerwowe wymachanie rękami.

2) Oczy mówią prawdę

Nawiązanie kontaktu wzrokowego świadczy o tym, że słuchamy drugiej osoby. Oczywiście jak w każdym przypadku umiarkowanie jest kluczem do sukcesu. Zbyt intensywne wlepianie wzroku w rozmówcę może wywołać u niego niepokój. Staraj się utrzymywać kontakt wzrokowy zarówno podczas słuchania jak i opowiadania, ale w jak najbardziej naturalny sposób.

3) Postawa to podstawa

Kiedy siedzisz prosto, całym ciałem opierając się na krześle wysyłasz jasną informację do rozmówcy – jestem pewny siebie i czuję się komfortowo. Prosta postawa wydłuża nasze ciało, a im wyżsi się czujemy tym bardziej wzrasta nasza pewność siebie. Dobrze jest również trzymać stopy oparte o ziemię. Odradzamy zakładania nogę na nogę. Stopy oparte na ziemi pomagają w utrzymaniu prostej sylwetki oraz chronią przed nerwowym machaniem nogą. Ponadto krzyżowanie nóg podobnie jak krzyżowanie rąk sygnalizuje postawę zamkniętą.

4) Nie zapomnij o oddechu

Teoretycznie oddychanie jest czynnością automatyczną i nie możemy o nim zapomnieć. Często jednak zapominamy o prawidłowym, głębokim oddechu, który oczyszcza umysł i pomaga w konstruowaniu płynnych wypowiedzi. Spróbuj za każdym razem przed udzieleniem odpowiedzi na pytanie wziąć głęboki oddech, dzięki temu nie stracisz tchu podczas odpowiedzi i będziesz jaśniej odpowiadał. Głębokie oddychanie pomaga również zredukować stres, uspokaja drżenie głosu i przyspieszone bicie serca. Tę technikę warto również zastosować przed wejściem na rozmowę. Kilka powtórzeń głębokiego oddechu i powolnego wypuszczania powietrza pomoże uspokoić nerwy.

5) Przestań się dotykać!

Może to zabrzmieć dziwnie, ale my ludzie mamy tendencję do dotykania swojego ciała kiedy czujemy zagrożenie. Począwszy od nerwowego bawienia się kosmykami włosów, nieustannego zaczesywania ich za uszy, poprzez dotykanie i pocieranie szyi, uszu, skubania paznokci, aż po nerwowe drapanie się. Większość z nas ma takie nawyki dlatego warto pamiętać o zasadzie trzymania dłoni na kolanach, aby zapobiec ruchom, które zdradzają naszą niepewność.

Zastosowanie powyższych zasad może być na początku trudne, ale już po kilku rozmowach z pewnością wejdzie Ci w nawyk i przyniesie oczekiwane rezultaty.

Powodzenia!

Artykuł przygotował: https://www.velvetjobs.com/resume

Obecność w mediach społecznościowych a poszukiwanie pracy

Czy na pewno zdajesz sobie sprawę, jak bardzo Twój wizerunek w Internecie i mediach społecznościowych wpływa na znalezienie pracy? Social Media są obecnie źródłem informacji o każdym z nas nie tylko dla bliższych lub dalszych znajomych, ale także dla pracodawców. Pamiętaj, że to jakie informacje potencjalny pracodawca może znaleźć o Tobie w Internecie może wpłynąć na jego decyzję o zatrudnieniu jeszcze zanim będziesz miał okazję zaprezentować swoją osobę podczas rozmowy rekrutacyjnej. Radzimy na co zwrócić szczególną uwagę, aby nie odpaść z rekrutacji jeszcze w przedbiegach, a co może Cię pozytywnie wyróżnić.

Wyszukaj siebie – istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że Twój potencjalny pracodawca wpisze Twoje imię i nazwisko w okienko wyszukiwarki. Czy na pewno wiesz co ukaże się jego oczom po kliknięciu w przycisk ‘szukaj’? Sprawdź to. Jeśli okaże się, że treści, które się pojawią nie są tym, czym chciałbyś się pochwalić – spróbuj je usunąć lub skorygować. Jeśli nie jest to możliwe, a Twoja kandydatura mimo to zainteresuje pracodawcę - będziesz mógł przygotować się na wyjaśnienie ewentualnych niewygodnych treści. Pamiętaj, dobre przygotowanie do rozmowy jest bardzo ważne, a im mniej pytań będzie Cię w stanie zaskoczyć, tym lepiej wypadniesz w oczach osoby rekrutującej.

Uwaga! Pamiętaj o tym, że pod danym hasłem oprócz treści kryją się również zdjęcia i filmy. Sprawdź wszystkie opcje wyszukiwania.

Media społecznościowe - kolejnym krokiem jest analiza swoich profili w Social Mediach. Większość z nich, tak jak konto na Facebooku,  daje możliwość wybierania treści, które wyświetlają się konkretnym osobom czy grupom osób oraz ustawienia konta publicznego i prywatnego. Pamiętaj o ustawieniach prywatności. Usuń lub przynajmniej ukryj to, co mogłoby Cię oddalić od zdobycia wymarzonej pracy. Ustaw konieczność zatwierdzania zdjęć  lub postów, w których jesteś oznaczany przez innych, dzięki temu będziesz kontrolował to co pojawi się na Twoim profilu. Facebook daje obecnie wiele możliwości indywidualnych ustawień - wykorzystaj to i stwórz swój wizerunek, który zachęci pracodawcę do zatrudnienia właśnie Ciebie.

Uwaga! Nie oznacza to, że Twój profil musi być sztywny – bądź naturalny, ale wyeksponuj to co wartościowe i ciekawe a ukryj to co może zaszkodzić.

Co konkretnie powinniśmy ukrywać a co eksponować?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, na jakie stanowisko się kandyduje, w jakiej branży oraz jaka osobowość będzie mile widziana w strukturach danej firmy. Każdy przypadek jest indywidualny. Jeśli jesteś początkującym dziennikarzem warto publikować swoje komentarze, wypowiedzi, relacje z wydarzeń, w szczególności jeśli cieszą się popularnością wśród odbiorców czy też skłaniają ich do ciekawych dyskusji. Jeśli kandydujesz na stanowisko w zawodzie zaufania społecznego Twoje wypowiedzi i relacje z życia codziennego powinny być wyważone, unikaj infantylnych wpisów, które mogą nawet pozornie podważać Twoje kompetencje. Jeśli natomiast startujesz na stanowisko Social Media Managera nawet codzienne wpisy o tym co zjadłeś na śniadanie mogą być pożądane – ważne jeśli wzbudzają zaangażowanie innych.

Czy sam byś się zatrudnił? – Zadaj sobie to kluczowe pytanie już na samym początku poszukiwania pracy. Od tworzenia CV, poprzez Twój wizerunek w Internecie, aż po rozmowy kwalifikacyjne spróbuj popatrzeć na swoją osobę z perspektywy pracodawcy. Jeśli pracodawca szuka osoby łatwo nawiązującej kontakty, z pewnością nie pomoże Ci przynależność do grupy „Nie lubię ludzi” lub jeśli szuka osoby punktualnej i odpowiedzialnej lepiej zrezygnuj z publikowania na profilu publicznym zdjęć z całonocnej imprezy z niedzieli na poniedziałek. Pamiętaj jednak, że coś co w jednym przypadku może być Twoją wadą w innym będzie zaletą. Wszystko zależy od rodzaju pracy jakiej szukasz. W przypadku rekrutacji na stanowisko Event Managera zdjęcia z częstych imprez i spotkań towarzyskich mogą być Twoim atutem, a informacja o tym, że wolisz spędzać piątkowe wieczory z książką pod ciepłym kocem dyskwalifikacją.

Umiejętne zarządzanie swoimi profilami w mediach społecznościowych może przynieść wiele korzyści, dlatego poświęć chwilę na ich uporządkowanie a Twoje szanse na zdobycie wymarzonej pracy z pewnością wzrosną.

Artykuł przygotował: https://www.velvetjobs.com/resume