Katedry

Katedra Badań nad Dzieciństwem, Katedra Dydaktyki i Edukacji Szkolnej

KATEDRA BADAŃ NAD DZIECIŃSTWEM

Działalność naukowa Katedry Badań nad Dzieciństwem ma charakter interdyscyplinarny. Prowadzone przez członków katedry badania  skoncentrowane są na zagadnieniach dotyczących wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnych, procesie kształcenia nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kadrę dydaktyczną tworzą nauczyciele akademiccy z dużym doświadczeniem w pracy ze studentami, a także z dziećmi w przedszkolu i szkole, co przyczynia się do łączenia wiedzy teoretycznej z praktyką. Prowadząc badania rozwijają swoje zainteresowania w zakresie edukacji matematycznej dzieci, edukacji STEAM/STEM, edukacji artystycznej, pedagogiki Montessori, edukacji przyrodniczej, edukacji dla zrównoważonego rozwoju, wykorzystania mediów cyfrowych i nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w szeroko pojętym procesie edukacji, edukacji językowej, muzycznej, religijnej.

Działalność naukowo-badawcza:

Pracownicy Katedry prowadzą badania w zakresie:
- problemów edukacji dla zrównoważonego rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym (dr hab. Barbara Surma, prof. UIK; dr Irena Pulak; dr Irmina Rostek; dr Martyna Szczotka; dr Katarzyna Szewczuk;
- problemów społeczno-emocjonalnych uczniów klas edukacji wczesnoszkolnej (dr Weronika Pudełko). Obecnie prowadzi badania nad zaburzeniami komunikacji językowej i ze spektrum ryzyka dysleksji oraz analizuje sytuację komunikacji językowej uczniów, dla których język polski jest językiem obcym (dwujęzyczność, sytuacja komunikacyjna i społeczno-emocjonalna dzieci z Ukrainy uczących się w polskich szkołach);
- implementacji metodycznych założeń edukacji językowej Marii Montessori do pracy w polskich placówkach;
- założeń edukacji muzycznej w systemie pedagogicznym Marii Montessori (mgr Paweł Herod oraz dr hab. Barbara Surma, prof. UIK).

Współpraca i działalność na rzecz środowiska

Członkowie katedry są zaangażowani w realizację kilku międzynarodowych projektów dofinasowanych ze środków europejskich Erasmus Plus – Akcja2: Kitchen Lab 4 Kids; Kids Lab for Sustainability oraz CHANCES- Climate CHANge related to Catholic Education as Subject in the Higher Education Programmes of Education science.
A także projektów finansowanych z programu  POWER. Są to: „Eksperymentalny program kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie” oraz „Wsparcie edukatorów wychowania przedszkolnego w zakresie edukacji STEAM”. Katedra Badań nad Dzieciństwem współpracuje z przedszkolami i szkołami w ramach wyżej wymienionych projektów.

Inne

Pracownicy Katedry pełnią funkcje w zespołach redakcyjnych kilku czasopism UIK. Są to: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, Horyzonty Wychowania, Multidisciplinary Journal of School Education.

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik

Profesor UIK

dr hab. Barbara Surma,
prof. UIK

 

barbara.surma@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0001-8781-7643

 

Adiunkt dydaktyczny

dr Magdalena Madej-Babula

magda.babula@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-4439-7102

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Weronika Pudełko

 

weronika.pudelko@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-7018-1658

 

Adiunkt dydaktyczny

dr Irena Pulak

 

irena.pulak@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-7735-4590

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Irmina Rostek

 

irmina.rostek@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-8254-8867

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Katarzyna Szewczuk

 

katarzyna.szewczuk@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-1914-6600

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Martyna Szczotka

 

martyna.szczotka@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-0302-2961

 

Asystent dydaktyczny

mgr Paweł Herod

 

pawel.herod@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-3926-9851

 

Asystent badawczo-dydaktyczny

mgr Magda Utrata

 

magda.utrata@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0001-5573-4931

 

 

KATEDRA DYDAKTYKI I EDUKACJI SZKOLNEJ

Katedra Dydaktyki i Edukacji Szkolnej prowadzi badania naukowe w zakresie edukacji performatywnej, alternatywnej wizji koncepcji według Reggio Emilia a także wieloparadygmatyczności w kontekście podejmowanych dyskursów pedagogicznych, naukowego poznania i doświadczenia rzeczywistości. Dla współczesnej szkoły istotna jest modyfikacja jakości uprawianej edukacji zintegrowanej w klasach I-III oraz włączenia założeń paradygmatycznych w praktyki społeczne. Działalność naukowa Katedry ukierunkowana jest również na rolę i znaczenie języka dziecka w ocenie poziomu jego rozwoju poznawczego, dziecięcych kompetencji umysłu i  uczenia się w kontekście mechanizmów rozwoju epistemologicznego oraz innowacji w obszarach edukacji muzycznej, informatycznej i wychowania fizycznego. Oprócz aktywności naukowej na uwagę zasługuje  wielokierunkowa i zróżnicowana działalność dydaktyczna oraz organizacyjna pracowników Katedry w kraju i  w zagranicznych ośrodkach naukowych.

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik

Profesor UIK

dr hab. Jolanta Karbowniczek, prof. UIK

 

jolanta.karbowniczek@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-4746-3814

 

Adiunkt dydaktyczny

dr Małgorzata Lubieniecka

 

malgorzata.lubieniecka@ignatianum.edu.pl

 

 

Adiunkt dydaktyczny

dr Marian Olejnik

 

marian.olejnik@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-8447-5841

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Dorota Zdybel

 

dorota.zdybel@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-3322-7570

 

Instruktor

mgr Sławek Góra

 

slawomir.gora@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-0280-5158

 

Asystent dydaktyczny

mgr Jolanta Staniek

 

jolanta.staniek@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0001-9210-9457

 

 

Katedra Pedagogiki Społecznej, Katedra Badań nad Rodziną

KATEDRA PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ

Kluczową rolę w złożonej i dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości odgrywa aktywne dostosowanie się podmiotu, grup i instytucji do tych zmian. Stąd nasz namysł nad ważną kategorią sił społecznych oraz współczesnym rozumieniem tego pojęcia a także nad praktycznym jego wykorzystywaniem. Interesuje nas również ważna kategoria społeczeństwa wychowującego. Prowadzimy studia i badania nad całością relacji wychowawczych w środowisku życia jednostek, przy czym „środowisko życia” to zarówno świat przeżywany przez jednostkę (procesy i relacje), jak i jej obiektywne otoczenie (warunki życia). W ramach tej problematyki prowadzimy badania ulokowane w różnych środowiskach wychowawczych (rodzina, szkoła, grupy rówieśnicze, media, środowisko lokalne) a tak uzyskiwana wiedza o procesach i warunkach wychowania w środowisku, służy nam do projektowania i realizowania w nim takich celowych zmian, które aktywizują i wzmacniają pozytywne procesy wychowawcze na rzecz pogłębiania możliwości rozwojowych jednostki i wyrastania przez nią ponad przeciętne poziomy świadomości i twórczości. 

Ogniskujemy zatem nasze badania i działania wokół następujących zagadnień: wzbudzanie jako teoria i praktyka działania pedagogicznego (aktywizacja, animacja, wsparcie społeczne, kompensacja, profilaktyka, komunikacja społeczna), siły społeczne jako czynniki sprawcze zmiany (wykrywanie, pobudzanie, wyzwalanie, organizowanie - metody i formy tego działania), społeczeństwo wychowujące i aktualność kategorii oraz jej nowe interpretacje w czasach zaskakujących zmian społecznych (społeczeństwo płynne, sieciowe, medialne), opisując zachowania społeczeństwa w kryzysie pandemicznym, klimatycznym i migracyjnym, wskazując na rolę więzi i budowanie bezpiecznych relacji wychowawczych i edukacyjnych (ekologia pedagogiczna, pedagogika ekologiczna). Łączy nas realizacja projektu badawczego finansowanego przez Komisję Europejską w ramach grantu HORIZON-CL2-2021-Transformations-01-04 („LETS CARE”: Building Safe And Caring Schools To Foster Educational Inclusion And School Achievement. (ID: 101059425) Projekt wnioskowany przez międzynarodowe konsorcjum z udziałem Katedry Pedagogiki Społecznej UIK oraz 14 innych podmiotów (koordynatorem jest Universidad Pontificia Comillas in Madrid, ES). Jego realizacja zaplanowana została na okres 48 miesięcy.

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik

Profesor UIK

dr hab. Maria Marta Urlińska, prof. UIK

 

maria.urlinska@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-9048-2183

 

Profesor Uczelni badawczo-dydaktyczny

dr hab. Ryszarda Cierzniewska, prof. uczelni

ryszarda.cierzniewska@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-3890-0082

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

Ks. dr Jarosław Charchuła SJ

 

jaroslaw.charchula@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-8470-7374

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Ewa Sowa – Behtane

 

ewa.sowa@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-3483-556X

 

 

KATEDRA BADAŃ NAD RODZINĄ

Działalność naukowo-badawcza pracowników Katedry Badań nad Rodziną posiada charakter interdyscyplinarny, co znajduje odzwierciedlenie w realizowanych projektach badawczych oraz osobistych zainteresowaniach. Aktywności badawcze podejmowane przez członków Katedry, które zmierzają do systematycznego opisu, wyjaśnienia oraz interpretacji złożonej rzeczywistości życia rodzinnego, są wyznaczane przez dwa ogólne cele: teoretyczny, który koncentruje się na rozwoju oraz integracji wiedzy o rodzinie, z odwołaniem się do prowadzonych metarefleksji i wąskich analiz familiologicznych oraz praktyczny, który powiązany jest ze wsparciem rodziny jako środowiska życia, rozwoju i wychowania z uwzględnieniem współczesnych kontekstów przemian społeczno-kulturowych. Szczegółowa problematyka i kierunki badań członków Katedry obejmują: zagadnienia małżeństwa i rodziny w wymiarze indywidualnym i społecznym, pełnienie ról rodzinnych, w tym ról rodzicielskich, zjawisko rodzicielstwa z uwzględnieniem kontekstów rozwojowych, społeczno-kulturowych i prawnych, istotę i uwarunkowania procesu wychowania rodzinnego, kształtowanie relacji rodzinnych i więzi, rolę i znaczenie komunikacji w rodzinie, w tym dialogu rodzinnego, sytuacje trudne w małżeństwie i rodzinie oraz możliwe sposoby ich rozwiązywania, ponadto kwestie władzy rodzicielskiej i praw dziecka.  

SKŁAD OSOBOWY KATEDRY:

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik

Profesor UIK

dr hab. Anna Błasiak,
prof. UIK

 

anna.blasiak@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-0824-2640

 

Adiunkt dydaktyczny

dr Marek Babik

 

marek.babik@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-7152-6232

 

Adiunkt dydaktyczny

dr Ewa Dybowska

 

ewa.dybowska@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-0454-772X

 

Adiunkt dydaktyczny

dr Ewa Dziewońska

 

ewa.dziewonska@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-0793-7053

 

Adiunkt dydaktyczny

dr Agnieszka Kaczor

 

agnieszka.kaczor@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-2574-4757

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Marta Prucnal-Wójcik

 

marta.prucnal@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-2584-3165

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Magdalena Urlińska-Berens

magdalena.urlinska-berens@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-7335-8869

 

 

Katedra Filozoficznych i kulturowych podstaw edukacji, Zakład Arteterapii i Edukacji Artystycznej

 

KATEDRA FILOZOFICZNYCH I KULTUROWYCH PODSTAW EDUKACJI
Kierownik: prof. dr hab. Stanisław Gałkowski

dr hab. Renata Jasnos, prof. UIK

Katedra Filozoficznych i Kulturowych Podstaw Edukacji   

Działalność naukowa Katedry obejmuje wybrane filozoficzne i kulturowe zagadnienia związane z rozwojem koncepcji wychowawczych oraz czynnikami kształtującymi środowiska edukacji. Przedmiotem podejmowanych badań są przede wszystkim filozoficzne aspekty i uwarunkowania koncepcji wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem czynników światopoglądowych oraz etycznych i moralnych, dotyczących podstaw relacji, a także postawy wobec drugiego człowieka i odpowiedzialności za niego. Przedmiotem prowadzonych poszukiwań i analiz są także uwarunkowania kulturowe kształtowania środowisk wychowania i procesów edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch pól badawczych, charakteryzujących się rozwojem funkcji symbolicznej. Są to religia i sztuka. Wśród religijnych uwarunkowań wskazanych środowisk i procesów ważne miejsce zajmują analizy tekstów biblijnych jako czynnika kształtującego kulturę religijną.  Drugie pole badawcze obejmuje kulturę w wymiarze artystycznym, badaną w procesach oddziaływania różnych form sztuki wykorzystywanej w celu usprawniania i wspierania rozwoju dzieci i dorosłych. 

 

stanowisko

pracownik

kontakt

konto ORCID

Kierownik

 

Profesor badawczo-dydaktyczny

prof. dr hab. Stanisław Gałkowski

stanislaw.galkowski@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-1084-0487

 

Profesor AIK

dr hab. Renata Jasnos, prof. UIK

renata.jasnos@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-4954-3634

 

 

ZAKŁAD ARTETERAPII I EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ

stanowisko

pracownik

kontakt

konto ORCID

Kierownik

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

Dr Danuta Pietraszewska

danuta.pietraszewska_z@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0001-9533-0106

 

Asystent dydaktyczny

Mgr Małgorzata Alberska

malgorzata.alberska@ignatianum.edu.pl

 

 

Asystent dydaktyczny

Mgr Joanna Sztuka

joanna.sztuka@ignatianum.edu.pl

 

 

Asystent dydaktyczny

Mgr Anna Tuchowska-Chmura

anna.chmura@ignatianum.edu.pl

 

 

 

Zespół Zakładu Arteterapii i Edukacji Artystycznej tworzą osoby, które posiadają wykształcenie pedagogiczne w różnych specjalnościach i  kwalifikacje w ramach reprezentowanego przez nich pola sztuki m.in. sztuki muzycznej, sztuk scenicznych, sztuk plastycznych, a ponadto są dyplomowanymi i certyfikowanymi arteterapeutami. Ze względu na specyfikę działalności pracownicy Zakładu aktualizują i poszerzają swoją wiedzę i umiejętności uczestnicząc w konferencjach naukowych i metodycznych, szkoleniach i warsztatach specjalistycznych, a także podejmują kształcenie na studiach podyplomowych.

Specyfika zarówno arteterapii jak i edukacji artystycznej wymaga wieloletniego, złożonego kształcenia nie tylko w zakresie nauk społecznych – w szczególności pedagogiki oraz psychologii, ale przede wszystkim sztuki.  Sztuka pełni tu bowiem rolę centralnego medium w procesach ogólnorozwojowych (edukacja artystyczna) oraz profilaktycznych i terapeutycznych (arteterapia). Zatem, aby mogła funkcjonować jako narzędzie pracy z drugim człowiekiem musi stać się w pierwszej kolejności przestrzenią twórczego udziału edukatorów artystycznych oraz arteterapeutów.

Pracownicy Zakładu obejmują refleksją i badaniami naukowymi szeroko rozumianą problematykę edukacji, profilaktyki i terapii artystycznej w tym zarówno badania o charakterze aplikacyjnym, jak i teoretyczne wyjaśnienia procesów edukacyjnych i terapeutycznych wykorzystujących metody z pola sztuki. Procedury badawcze są prowadzone interdyscyplinanie ze względu na złożoność przedmiotu badań, który najczęściej wymaga syntezy metodologii. Kwalifikacje poszczególnych członków Zakładu pozwalają prowadzić także badania o charakterze wdrożeniowym, skierowane na tworzenie i proponowanie projektów dydaktycznych w zakresie edukacji artystycznej, jak również planowania działań pomocowych w ramach profilaktyki i terapii artystycznej wraz z konstruowaniem narzędzi służących diagnozie oraz ewaluacji tych procesów. Zespół w ramach swojej działalności współpracuje z innymi uczelniami w Polsce i zagranicą.

 Problematyka zainteresowań naukowo-badawczych członków Zakładu obejmuje następujące obszary arteterapii i edukacji artystycznej:

·         edukacja artystyczna i kulturalna w przedszkolu i szkolnictwie ogólnokształcącym – teoria, praktyka, metodyka,

·         miejsce sztuki z perspektywy tradycji i we współczesnej kulturze,

·         przygotowanie studentów do zawodu arteterapeuty,

·         sylwetka nauczyciela edukacji artystycznej, rozwój artystyczny dzieci, zainteresowania i preferencje artystyczne dzieci i młodzieży, skuteczność oddziaływań rozwojowych i realizacji celów edukacji artystycznej,

·         wspomaganie rozwoju osób ze specjalnymi potrzebami psychoedukacyjnymi z pomocą arteterapii oraz aktywności twórczej,

·         profilaktyka uzależnień poprzez metody z pola sztuki,

·         arteterapia w obszarze rozwojowym, opiekuńczo-wychowawczym i resocjalizacyjnym,

·         wybrane formy pomocy pedagogicznej z zastosowaniem metod z pola sztuki wobec zaburzeń zachowań,

·         kulturowa i pedagogiczna wartość twórczości artystycznej,

·         arteterapia w pracy pedagoga,

·         działania artystyczne w komunikacji oraz integracji i reintegracji społecznej,

·         projekty arteterapeutyczne i edukacyjno-artystyczne,

·         metodologia badań nad sztuką.

Do podstawowej działalności Zakładu należy:

·         dbałość o rozwój naukowy i dydaktyczny członków Zakładu,

·         prowadzenie badań z obszaru arteterapii i edukacji artystycznej,

·         działalność publikacyjna,

·         organizowanie Dni Arteterapii i Edukacji Artystycznej,  konferencji naukowych, warsztatów, seminariów i sympozjów,

·         nawiązywanie współpracy z podmiotami o profilu artystycznym,

·         nawiązywanie współpracy z ośrodkami wsparcia społecznego,

·         opracowywanie dokumentacji związanej z funkcjonowaniem Zakładu.

Pod patronatem Zakładu działa Koło Naukowe studentów, nad którym opiekę merytoryczną prowadzi mgr Anna Tuchowska-Chmura. Celem Koła jest dodatkowe poszerzanie wiedzy, rozwijanie umiejętności i kształtowanie kompetencji inter- i intrapersonalnych wśród studentów zainteresowanych zagadnieniami z zakresu arteterapii oraz edukacji artystycznej. W szczególności w ramach działalności Koła organizowane są cykliczne seminaria o charakterze warsztatowym i metodologicznym, a także inicjatywy umożliwiające studentom uczestnictwo w działaniach wspierających procesy edukacyjne i terapeutyczne przy udziale opiekuna naukowego.

Katedra Edukacji Zdrowotnej, Gerontologii i Geriatrii
Katedra Historii Oświaty i Wychowania

Zgodnie z liczącą już pond ćwierć wieku tradycją Katedra kontynuuje badania nad dziejami Towarzystwa Jezusowego zapoczątkowane w środowisku jezuitów krakowskich pod koniec XIX w. Szczególnym przedmiotem zainteresowań badawczych jest problematyka szkolnictwa jezuickiego, myśli pedagogicznej, a także biografii edukacyjnych poszczególnych jezuitów-pedagogów oraz wychowanków prowadzonych przez jezuitów placówek oświatowych. Tym samym badania naukowe prowadzone przez członków Katedry wpisują się w takie obszary jak historia polskiej myśli i praktyki pedagogicznej, badania źródłoznawcze, biografistyka historyczno-pedagogiczna, czy pedeutologia historyczna. Ponadto działalność naukowo-badawcza Katedry dotyczy m.in. opracowania dziejów polskich instytucji wychowawczo-oświatowych w kraju i na emigracji, usystematyzowania i poszerzenia wiedzy na temat działalności opiekuńczej i edukacyjnej, historii kultury, dziejów regionalnych i lokalnych.

 

Kierownik

Profesor UIK

Ks. dr hab. Andrzej Paweł Bieś SJ, prof. UIK

andrzej.bies@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-2857-8125

 

Profesor UIK

dr hab. Anna Królikowska, prof. UIK

 

anna.krolikowska@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-2818-1582

 

Profesor UIK

dr hab. Beata Topij – Stempińska, prof. UIK

 

beata.topij@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-4257-5844

 

Katedra Logopedii, Pedolingwistyki i Wspierania Osób ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi

Krótki rys historyczny: Katedra Logopedii, Pedolingwistyki i Wspierania Osób ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi funkcjonuje w ramach Instytutu Nauk o Wychowaniu Wydziału Pedagogicznego UIK od października 2022 roku. Powstała z przekształcenia Zakładu Logopedii i Pedolingwistyki, który działał od roku 2019 w ramach Katedry Dydaktyki i Edukacji Szkolnej.

Zespół Katedry LPdiWOzeSPE skupia osoby o gruntownym i interdyscyplinarnym przygotowaniu. Członkowie zespołu , oprócz wykształcenia logopedycznego, posiadają także kwalifikacje m. in. z zakresu neurologopedii oraz pedagogiki specjalnej (dr hab. prof. ucz. Tamara Cierpialowska, dr Anna Michalczyk),  językoznawstwa i  glottodydaktyki (dr Joanna Trzaskalik, dr Marzena Szurek) czy też wykształcenie muzyczne (dr Anna Michalczyk). Należy podkreślić, że pracownicy Katedry nieustannie aktualizują i poszerzają własną wiedzę i umiejętności biorąc udział w szkoleniach, warsztatach czy kształcąc się na specjalistycznych studiach podyplomowych (np. dr Anna Michalczyk kształci się obecnie na podyplomowych studiach doskonalących z zakresu Fluency disorders w ECSF w Belgii, a dr Marzena Szurek zdobywa kwalifikacje psychologa).

Działalność naukowo-badawcza i dydaktyczna: Pracownicy Katedry obejmują refleksją i badaniami naukowymi szeroko rozumianą problematykę profilaktyki, diagnozy i terapii logopedycznej, w tym zarówno badania o charakterze aplikacyjnym, jak i lingwistycznym oraz zagadnienia wspierania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wszyscy pracownicy Katedry specjalizujący się w określonych obszarach naukowo- badawczych są jednocześnie czynnymi terapeutami. Ich bogate doświadczenie praktyczne pozwala - obok budowania teorii - na proponowanie programów i pomocy terapeutycznych oraz konstruowanie narzędzi służących diagnozie (przesiewowej i pogłębionej) zaburzeń językowych i komunikacyjnych o zróżnicowanym charakterze.

Członkowie Katedry są zaangażowani w pracę dydaktyczną na rzecz studentów studiów licencjackich, magisterskich i podyplomowych, głównie  w ramach specjalności Logopedia. W planach jest poszerzenie oferty dydaktycznej Wydziału Pedagogicznego UIK o specjalności związane z potrzebą specjalistycznego wsparcia edukacji włączającej, czyli funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami w ogólnodostępnych przedszkolach i szkołach.

Współpraca i działalność na rzecz środowiska: Pracownicy Katedry są zaangażowani we współpracę z przedstawicielami innych uczelni, zarówno krajowych (np. Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Łódzki, Politechnika Śląska, Akademia Górniczo-Hutnicza), jak i zagranicznych (np. Vitautas Magnus University w Kownie); współpracują także z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami działających na rzecz dzieci, młodzieży i osób dorosłych z zaburzeniami komunikacji, języka i mowy (np. z Polskim Towarzystwem Logopedycznym)  i/lub mających specjalne potrzeby edukacyjne (np. z Polskim Związkiem Głuchych). Pracownicy Katedry angażują się w realizację projektów naukowo-badawczych o charakterze krajowym (np. dr Joanna Trzaskalik współrealizuje projekt SONATA BIS Narodowego Centrum Nauki pt. Hybrydowy System Akwizycji i Przetwarzania) czy międzynarodowym (np. dr hab. Tamara Cierpiałowska, prof. ucz. była zaangażowana do roku 2020 w projekt UE (Erasmus +) pt. Preconditions of Transformating of Education Process in Different Educational and Cultural Context by Applying Inclusive Education Strategies) dotyczący upowrzechniania w procesie edukacji podejścia zwanego Universal Design for Learning (UDL).

Pod patronatem Katedry działa, od stycznia 2021 roku, Koło Naukowe Logopedów UIK, nad którym opiekę merytoryczną sprawują  dr Anna Michalczyk i dr Marzena Szurek. Celem Koła jest dodatkowe poszerzanie wiedzy, rozwijanie umiejętności i kształtowanie kompetencji miękkich wśród studentów logopedii i młodych logopedów.

SKŁAD OSOBOWY KATEDRY:

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik

Profesor Uczelni

 dr hab. Tamara Cierpiałowska, prof.   uczelni

 

tamara.cierpialowska@ignatianum.edu.pl

 

 

http://orcid.org/0000-0002-5167-2128 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

 dr Anna Michalczyk

 

anna.michalczyk@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-2985-2162

 

Adiunkt dydaktyczny

 dr Anna Skoczek

 

anna.skoczek@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-0431-283X

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

 dr Marzena Szurek

 

marzena.szurek@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-8134-2285

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

 dr Joanna Trzaskalik

 

joanna.trzaskalik@ignatianum.edu.pl

 

 

https://orcid.org/0000-0001-6046-9351

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

 dr Danuta Kądziołka

danuta.kadziolka@ignatianum.edu.pl 

 

Katedra Pedagogiki Chrześcijańskiej

Działalność naukowa Katedry Pedagogiki Chrześcijańskiej posiada charakter interdyscyplinarny osadzony w perspektywie personalistyczno-chrystocentrycznej, co znajduje odzwierciedlenie w realizowanych projektach badawczych. Katedra funkcjonuje w paradygmacie podmiotowo-partycypacyjnym. Bogactwo i różnorodność stosowanych metod jakościowych w badaniach naukowych niewątpliwie stanowi wyróżnik i atut pracy Katedry, w której członkowie wzajemnie się wspierają, co umożliwia szeroką, ubogacającą każdego z nich wymianę doświadczeń w zakresie prowadzonych badań i osobistych zainteresowań. Atmosfera mająca miejsce w Katedrze sprzyja budowaniu wspólnoty osób zgodnie z dojrzale rozumianym uczestnictwem umocowanym w teorii uczestnictwa Karola Wojtyły/św. Jana Pawła II. Obszar zainteresowań naukowych Katedry oscyluje wokół problematyki chrześcijańskiej obejmującej aspekty osiągania tożsamości i dojrzałości osobowej, społecznej, kulturowej i duchowej na płaszczyźnie edukacyjnej, będącej przedmiotem troski o jakość wychowania i kształcenia, ukierunkowanej na formację człowieka, a nade wszystko pedagoga. W pracach naukowych członków Katedry Pedagogiki Chrześcijańskiej są wypracowywane i aktualizowane założenia pedagogiki ewangelicznej, towarzyszenia, świadectwa i nadziei.

SKŁAD OSOBOWY KATEDRY:

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik

Profesor UIK

dr hab. Anna Walulik CSFN, prof. UIK

anna.walulik@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-5607-6974

 

Profesor badawczo-dydaktyczny

Śp.prof. dr hab.
Zbigniew Marek SJ

 

zbigniew.marek@ignatianum.edu.pl

 

 

 

Profesor badawczo-dydaktyczny

prof. dr hab. Bożena Sieradzka-Baziur

 

bozena.sieradzka@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-4214-7268

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Magdalena Ciechowska

 

magdalena.ciechowska@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0001-6811-482X

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Aneta Kamińska

 

aneta.kaminska@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-4612-6464

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Małgorzata Kutyła

 

malgorzata.kutyla@ignatianum.edu.pl

 

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Miłosz Mółka

 

milosz.molka@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-2929-9881

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

ks. dr Janusz Mółka SJ

 

janusz.molka@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-1488-6100

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Maria Szymańska

 

maria.szymanska@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0001-5244-5966

 

Asystent dydaktyczny

mgr
Piestrzyńska Anna

 

anna.piestrzynska@ignatianum.edu.pl

 

 

 

 

Katedra Pedagogiki Religii i Pedeutologii

Pracownicy Katedry  prowadzą badania i działalność naukową dotycząca filozoficznych, historycznych, kulturowych i religijnych  podstaw pedagogiki i jej subdyscyplin.

W roku 2023 z inicjatywy  Katedry będzie organizowane seminarium naukowe nt. Teoria i praktyka pedeutologiczna w XX wieku.

Zainteresowania naukowe i kierunki prowadzonych badań pracowników Katedry.

DR MARZENA CHROST
Koncentruje się w badaniach naukowych na zagadnieniach związanych z pedagogiką ogólną, pedagogiką ignacjańską, rozwojem duchowym człowieka oraz kształtowaniem kompetencji społecznych.

DR HAB. PAWEŁ KAŹMIERCZAK, PROF. UIK
Prowadzi badania naukowe w zakresie filozofii wychowania, etyki i historii myśli pedagogicznej. Najnowsze badania dotyczą metafizycznych i antropologicznych podstaw pedagogiki w twórczości Hansa Ursa von Balthasara i Adrienne von Speyr. Publikacja w przygotowaniu: tłumaczenie Mowy pożegnalnej A. von Speyr z opracowaniem krytycznym.

PROF. DR HAB. WŁADYSŁAWA SZULAKIEWICZ
Specjalizuje się w badaniach naukowych z zakresu: historii pedagogiki, pedeutologii historycznej, historii filozofii wychowania, biografistyki historyczno-pedagogicznej i metodologii badań historyczno-oświatowych. W najnowszych publikacjach podejmuje zagadnienia odnoszące się głównie do problematyki pedeutologii historycznej.

SKŁAD OSOBOWY KATEDRY 

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik

Profesor badawczo-dydaktyczny

prof. dr hab. Władysława Szulakiewicz

wladyslawa.szulakiewicz@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0001-8614-2955

Profesor UIK

dr hab. Paweł Kaźmierczak, prof. UIK

pawel.kazmierczak@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-7940-3341

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Marzena Chrost

marzena.chrost@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0003-3309-6574

Adiunkt dydaktyczny

dr Renata Królikiewicz

renata.krolikiewicz@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-9060-4531

Adiunkt dydaktyczny

dr Ewa Miśkowiec

ewa.miskowiec@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0003-2530-3393

 

Katedra Pedagogiki Resocjalizacyjnej

Działalność naukowa Katedry Pedagogiki Resocjalizacyjnej koncentruje się na problemach związanych z procesem resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie, z profilaktyką zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz z wykorzystywaniem seksualnym osób małoletnich.

Katedra skupia się na badaniu odstąpienia od przestępczości rozumianego jako trudny i długotrwały proces wymagający osobistego zaangażowania sprawców, jak wsparcia ze strony środowiska, w którym następuje reintegracja społeczna. Ponadto badania obejmują ocenę skuteczności zabiegów resocjalizacyjnych wobec nieletnich i dorosłych w instytucjach zamkniętych i w środowisku otwartym, a także pomocy postpenitencjarnej i readaptacji społecznej. Badania w zakresie profilaktyki społecznej skupiają się na uwarunkowaniach nowoczesnej profilaktyki uzależnień behawioralnych opartych na podejściu humanistycznym oraz projektowaniu programów profilaktycznych w społecznościach lokalnych. Członkowie katedry współpracują także z Centrum Ochrony Dziecka w zakresie badań nad prewencją wykorzystywania seksualnego dzieci i młodzieży i tworzenia programów profilaktycznych w środowisku kościelnym, szkolnym i w instytucjach wychowawczych.

Członkowie Katedry są zarówno pedagogami, jak i psychologami wyspecjalizowanymi w projektowaniu i prowadzeniu badań naukowych, których efekty publikowane są zarówno w wydawanej przez Katedrę serii Dylematy resocjalizacji, jak i w wysoko punktowanych czasopismach naukowych, tworzeniu i wdrażaniu programów profilaktycznych obecnych w przestrzeni oddziaływań lokalnych oraz prowadzeniu mediacji, terapii indywidualnych i grupowych wobec osób niedostosowanych społecznie i uzależnionych od środków odurzających.

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

Ks. dr Krzysztof Biel SJ

 

krzysztof.biel@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-8886-8781

 

Profesor UIK

dr hab. Bogdan Stańkowski, prof. UIK

 

bogdan.stankowski@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-2803-3085

 

Adiunkt dydaktyczny

dr Barbara Adamczyk

 

barbara.adamczyk@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-5422-6756

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Karolina Kmiecik – Jusięga

 

karolina.kmiecik-jusiega@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-2483-3619

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Anna Seredyńska

 

anna.seredynska@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-0483-6281

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Estera Twardowska-Staszek

 

estera.twardowska-staszek@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0001-5499-7393