Strona główna Uczelnia Uniwersytet Struktura Administracja Biuro Promocji Komunikaty Kids Lab 4 Sustainability – relacja z warsztatów Wspólnoty Uczącej się


30.01.2023

Kids Lab 4 Sustainability – relacja z warsztatów Wspólnoty Uczącej się


Fundacja Ignatianum od stycznia 2022 roku realizuje międzynarodowy projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej z programu Erasmus Plus. Obecnie cały zespół projektowy, składający się z pracowników Akademii Ignatianum w Krakowie (Barbara Surma, Dorota Zdybel, Irena Pulak, Irmina Rostek, Martyna Szczotka, Katarzyna Szewczuk) skupia się na przygotowaniu drugiego rezultatu, którego celem jest opracowanie „Programu przedszkolnego: Outdoor STEAM dla zrównoważonego rozwoju” .

W związku z kolejnym etapem, 14 stycznia 2023 roku w Niepublicznym Przedszkolu „Radosna Chatka” przy ul. Ułanów w Krakowie, odbyło się spotkanie Wspólnoty Uczącej się. Jego celem było poznanie się uczestników, biorących udział w projekcie, a były to nauczycielki z przedszkoli krakowskich, studentki z Akademii Ignatianum w Krakowie, członkinie Koła Naukowego Studentów Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej AIK „Sigitarius” oraz pracownicy naukowi AIK. Podczas tego spotkania zapoznano się z teoretycznymi i praktycznymi założeniami edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Irena Pulak skupiła się nad przybliżeniem definicji zrównoważonego rozwoju oraz celów i filarów ZR. Następnie Barbara Surma przeprowadziła warsztaty dotyczące gleby, podczas których badano różne jej rodzaje, sprawdzano jaki mają kolor, zapach, a na koniec ile waży 5 ml ziemi. Kolejną aktywnością, w której uczestnicy Wspólnoty Uczącej się brali udział było badanie gleby i jej właściwości oraz malowanie ziemią. W efekcie, powstały piękne obrazy, które dodatkowo zostały ozdobione naturalnymi darami przyrody. Dorota Zdybel przedstawiła właściwości i znaczenie kompetencji dla zrównoważonego rozwoju (określane też jako zielone kompetencje), wyjaśniając w jaki sposób można je rozwijać z dziećmi w przedszkolu. Do testów i nauki rozwoju użyto również opracowanych w ramach pierwszego rezultatu projektu scenariuszy i ścieżek o glebie. Po części teoretycznej, Martyna Szczotka przeprowadziła warsztaty skoncentrowane na atmosferze/powietrzu. Uczestnicy badali tor i czas spadania różnych przedmiotów, a następnie konstruowali spadochron oraz anemometr.

Wszystkie scenariusze oraz ścieżki edukacyjne znajdują się na stronie projektu https://kidslab4sustainability.eu/obszary-repozytorium/#areas oraz https://kidslab4sustainability.eu/the-soil-plants-natural-habitat/

Zapraszamy do zarejestrowania się na stronie https://kidslab4sustainability.eu/login/, a następnie zapoznania się z przedstawionymi propozycjami – scenariusze można oceniać zaznaczając buźki lub też komentować.

Zadaniem Wspólnoty Uczącej się jest przetestowanie zasobów (scenariuszy), ocena ich, a następnie sporządzenie własnej ścieżki edukacyjnej dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Życzymy powodzenia i dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w warsztatach, a przede wszystkim Pani Dyrektor Przedszkola „Radosna Chatka” Milenie Wawrzyńczak.

 

dr hab. Barbara Sumra, prof. AIK

fot. dr Martyna Szczotka