dr hab. Bożena Sieradzka-Baziur, prof. UIK i IJP PAN

Telefon: 516 843 106
E-mail: bozena.sieradzka@ignatianum.edu.pl
Dostępność: dyżur i zajęcia dydaktyczne (wg harmonogramu)

 

dr hab. Bożena Sieradzka-Baziur, profesor zatrudniony w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie na Wydziale Pedagogicznym w Instytucie Nauk o Wychowaniu, autorka kilku książek i kilkudziesięciu artykułów naukowych. Zajmuje się pojęciami i terminami w nauce i ewolucją języka naukowego (głównie pedagogiki), glottodydaktyką, leksykografią i semantyką historyczną a także językiem osobniczym (Jana Kochanowskiego, Erazma Glicznera, Jana Kasprowicza, Brunona Schulza, Jana Kasprowicza, Ludwiga Wittgensteina).  

Dorobek naukowy

1994

1/ Sieradzka B. (1994a). O semantyce wyrazu Bóg w utworach Jana Kochanowskiego, Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP w Krakowie, Prace Językoznawcze VIII, M. Schabowska (red.), Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 231-238.

2/ Sieradzka B., Yamane Ch.  (1994b). Części początkowe i końcowe listów polskich i japońskich (analiza kontrastywna), Język Polski LXXIV, z. 4-5, s. 283-292.

3/ Sieradzka B. (1994c). Podręczniki do nauki języka polskiego jako obcego oparte na zasadach podejścia komunikacyjnego, [w:] S. Gajda i J. Nocoń (red.), Kształcenie porozumiewania się. Materiały konferencji naukowej, Opole 26-28.09.1994 r., Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 249-254.

4/ Sieradzka B. (1994d). Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego, M. Kucała (red.), t. 1, a-h, (współredagowanie artykułów hasłowych), Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.

 

1995

5/ Sieradzka B. (1995a). Stany emocjonalne Brunona Schulza w świetle słownictwa z Księgi listów, [w: ] Materiały XVII Konferencji Młodych Językoznawców-Dydaktyków, Bydgoszcz – Wenecja 22-24 maja 1990, red. A. Otfinowski, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy,  s. 159-164.

6/ Sieradzka B. (1995b). (recenzja:) Koziara S. (1993). Pojęcia wartościujące w polskich przekładach Psałterza,  Kraków, ss. 153. Język Polski nr 4-5, s. 377-379.

7/ Sieradzka B. (1995c). (recenzja:) Skubalanka T. (1995) O stylu poetyckim i innych stylach języka, Lublin, Język Polski nr 4-5, s. 359-362.

8/ Sieradzka B., Cieszyńska J., Rachwałowa M., Zarębina M. (1995d).  Sprawozdanie z międzynarodowej  konferencji: Kolędy w Polsce i w krajach słowiańskich – geneza, rozwój, stan obecny  (WSP Kraków 9-12 stycznia 1995 r.),  Język Polski, LXXV, z. 3, s. 228-234.

 

1996

9/ Sieradzka B. (1996a).  Listy Brunona Schulza – części początkowe i końcowe,  Język Polski, LXXVI, z. 2-3, s. 121-129.

10/ Sieradzka B., Hrycyna W. (1996b). O semantyce polskich i angielskich wykrzykników właściwych wyrażających emocje, [w: ] M. Filipowicz-Rudek, J. Konieczna-Twardzikowa (red.),  Między oryginałem a przekładem II, Przekład, jego tworzenie się i wpływ, Kraków: Universitas, s. 199-208.

 

1997

11/ Sieradzka-Baziur B. (1997a).  O stylistyce listów Brunona Schulza, [w: ] J. Brzeziński (red.), Praktyka językowo-stylistyczna w tekstach artystycznych doby nowopolskiej, Zielona Góra,  s. 91-105.

12/ Sieradzka-Baziur B. (1997b).  (recenzja:) Jan Kochanowski, Laments, translated by Seamus Heaney and Stanisław Barańczak, Farrar, Straus and Giroux, New York 1995, s. XVIII+ 54 (oraz Faber  and Faber, London 1995) i inne tłumaczenia Trenów Jana Kochanowskiego na język angielski, Język Polski LXXVII, z. 1, s. 57-61.

 

1998

13/ Sieradzka-Baziur B., Kozioł J. (1998a). Jak poprosić Polaka o pomoc, jak mu coś zaproponować, jak wyrazić swoją sugestię?zdania podrzędne ze spójnikami żeby, aby, ażeby, by, gdyby, Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie polonistyczne cudzoziemców 10, Łódź, s. 97-103.

14/ Sieradzka-Baziur B. (1998b). Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego,  M. Kucała (red.), t. 2, i-m, (współredagowanie artykułów hasłowych), Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.

 

1999

15/ Sieradzka-Baziur B. (1999a).  Pytania retoryczne z utworów Jana Kochanowskiego w funkcji wyrażania emocji, [w:] B. Greszczuk (red.),  Język Teoria − Dydaktyka, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, s. 265-278.

16/ Sieradzka B., Yamane Ch. (1999b).  Pōrandogoto nihongono tegamino taishiōkenkyū – ōpuninguto kurōzinguno kōzō, [w:] A. Kozyra and R. Huszcza with the cooperation of Shigemasa Kukimoto, (edit.), To Commemorate 75 Years of Japanese Language Teaching at Warsaw University, Proceedings of Warsaw Symposium on Japanese Studies 23-26 November 1994, Warsaw: Academic Publishing House DIALOG,  s. 505-517.

 

2000

17/ Sieradzka-Baziur B. (2000a). [w: ] S. Urbańczyk, Słowniki i encyklopedie. Ich rodzaje i użyteczność, cz. III publikacji – Nowe słowniki oraz uzupełnienia do cz. I i II, wyd. IV zmienione i poszerzone, Kraków: Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego.

18/ Sieradzka-Baziur B.  (2000b). Językowy obraz serca w polskich utworach Jana Kochanowskiego, [w: ] I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz (red.), Uczucia w języku i tekście, t. 14,  Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego,  s. 209-231.

19/ Sieradzka-Baziur B. (2000c).  Słowniki języka polskiego a nauka tego języka, [w: ] J. Mazur (red.), Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej,  s. 333-344.

20/ Sieradzka-Baziur B. (2000d). (recenzja: ) T. Korpysz, J. Puzynina, Wolność i niewola w pismach Cyprina Norwida, seria słownikowych zeszytów tematycznych, zeszyt 4, pod red. naukową J. Puzyniny,  Warszawa, s. 199,  Język Polski nr 3-4, s. 286-289.

 

2001

21/ Sieradzka-Baziur B. (2001a).  Składniowe sposoby wyrażania emocji w polskich utworach Jana Kochanowskiego (zdania życzące), [w: ] Z. Krążyńska i Z. Zagórski (red.), Poznańskie Spotkania Językoznawcze, t. VII,  Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 131-143.

22/ Sieradzka-Baziur B. (2001b). Czy nowe polskie słowniki mogą pomóc cudzoziemcom w nauce języka polskiego, [w:] R. Cudak, J. Tambor (red.), Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Katowice, s. 198-204.

23/  Sieradzka-Baziur B.  (2001c). (recenzja: ) Problemy frazeologii europejskiej IV, A. M. Lewicki, (red.), Lublin 2001, ss. 100, Polonica XXI, s. 338-340.

 

2002

24/  Sieradzka-Baziur B. (2002a), Jana Kochanowskiego renesansowy świat uczuć. Analiza językoznawcza, Kraków: Wydawnictwo Naukowe DWN.

25/ Sieradzka-Baziur B. (2002b). Hymny Jana Kasprowicza. Kategorie wykrzyknikowości, Prace Filologiczne, t. XLVII, s. 397-408.

26/  Sieradzka-Baziur B. (2002c). Rozdział VIII: Poezja kościelna (Pieśni liturgiczne, tropy, sekwencje, hymny s. 257-282 , Rozdział X: Zabytki (Pierwsze źródła, Kazania świętokrzyskie, Kazania gnieźnieńskie, Psałterz floriański, Psałterz puławski, Biblia królowej Zofii (szaroszpatacka), s. 293-312, [w: ] A. Skoczek (red.), Historia literatury polskiej, t. 1, Średniowiecze,  Bochnia-Kraków-Warszawa: Prowincjonalna Oficyna Wydawnicza.

27/ Sieradzka-Baziur B. (2002d). (recenzja:)  Krzysztof Maćkowiak, Bogdan Walczak, Język i styl w kręgu zainteresowań Edmunda Bojanowskiego, Biblioteka Grabonoskich Zapisków Regionalnych nr 5, Poznań – Zielona Góra, Grabonóg 2001, Język Polski LXXXII, z. 1, s. 65-66.

 

2003

28/ Sieradzka-Baziur B., Ishii T. (2003a). Po polsku z  uśmiechem  (Hohoende Pōrandogo), polsko-japoński skrypt do nauki języka polskiego, cz. 1. Gramatyka języka polskiego, cz. 2. Komunikacja. Słownictwo. Ćwiczenia gramatyczne, komunikacyjne, słownikowe, wydanie 1, Tokio: Tokyo University of Foreign Studies.

29/ Sieradzka-Baziur B. (2003b).  Semantyka oraz cechy językowo-stylistyczne  wybranych polskich hymnów, Slavia Occidentalis Iaponica, vol. 5-6, Tokyo: Tokyo University of Foreign Studies  2003, s. 60-90.

30/ Sieradzka-Baziur B. (2003c). Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego, M. Kucała (red.), t. 3, n-pł, (współredagowanie artykułów hasłowych), Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.

 

2004

31/ Sieradzka-Baziur B., Ishii T. (2004a). Z  uśmiechem  po polsku (Hohoende Pōrandogo), polsko-japoński skrypt do nauki języka polskiego, cz. 1. Podstawy gramatyki języka polskiego, cz. 2. Komunikacja. Słownictwo. Ćwiczenia gramatyczne, komunikacyjne, słownikowe, wydanie 2, zmienione, Tokio: Tokyo University of Foreign Studies.

32/ Sieradzka-Baziur B. (2004b). O semantyce Mojej pieśni wieczornej Jana Kasprowicza. Funkcja magiczna języka,  Annales Academiae Paedagogicae Cracovienis, Folia 19, Studia Linguistica II, L. Bednarczuk, E. Stachurski, T. Szymański (red.), Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej,  s. 443-450.

33/ Sieradzka-Baziur B.  (2004c).  (recenzja:) Język religijny dawniej i dziś. Materiały z konferencji, Gniezno 15-17 kwietnia 2002, S. Mikołajczak, T. Węcławski (red.), Biblioteczka Poznańskich Studiów Polonistycznych Serii Językoznawczej 21, Poznań 2004, Język Polski LXXXIV, z. 5, s. 380-383.

 

2005

34/ Sieradzka-Baziur B. (2005a).  Nauczanie języka polskiego studentów pierwszego roku polonistyki Tokyo University of Foreign Studies a nowy dwujęzyczny podręcznik do nauki tego języka, [w:] P. Garncarek (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej,  Warszawa: Uniwersytet Warszawski, s. 411-423.

35/ Sieradzka-Baziur B. (2005b).  Polonistyka na TUFS (Tokyo University of Foreign Studies), (Tokyo Gaikokugo Daigaku),  Postscriptum, Szkoła Języka i Kultury Polskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach,  nr 2 (50), s. 134-137.

36/ Sieradzka-Baziur B. (2005c). (recenzja:) Linguistica Bidgostiana, A. S. Dyszak  (red.), vol. I, Bydgoszcz 2004, Język Polski LXXXV, z. 1, s. 76-78.

 

2006

37/ Sieradzka-Baziur B., Ishii T. (2006a).  Z uśmiechem po polsku  (Hohoende Pōrandogo), polsko-japoński podręcznik do nauki języka polskiego, cz. 1. Podstawy gramatyki języka polskiego, cz. 2. Komunikacja. Słownictwo. Ćwiczenia gramatyczne, komunikacyjne, słownikowe, Tokio: Tokyo University of Foreign Studies.  

38/ Sieradzka-Baziur B. (2006b). Między błogosławieństwem a przekleństwem. Zagadnienia języka religijnego w twórczości Jana Kasprowicza, Prace Instytutu Języka Polskiego PAN, nr 128, Kraków: Wydawnictwo LEXIS.  

39/  Sieradzka-Baziur B., Miyamoto A. (2006c).  Czas w wierszu Wisławy Szymborskiej Ludzie na moście a drzeworyt Hiroshige Utagawy Nagły deszcz na moście Ohashi,  [w:] A. Dąbrowska i A. Nowakowska (red.),  Czas−Język−Kultura, t. 19, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 291-299.

 

2007

40/ Sieradzka-Baziur B. (2007). (recenzja:) Mały słownik zaginionej polszczyzny, 2003,  (red.), F. Wysocka, opracowali E. Deptuchowa, M. Frodyma, L. Szelachowska-Winiarzowa, F. Wysocka, Kraków  Język Polski LXXXVII, z. 3, s. 229-232.

 

2008

41/ Sieradzka-Baziur B., Majtczak T. (2008a). Interferencja w procesie przyswajania języka polskiego przez Japończyków,  [w:] W. T. Miodunka,  A. Seretny (red.),  W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku,  Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 169-184. [Wydawca opublikował artykuł bez korekty autorskiej. Tekst artykułu z poprawnie zapisanymi znakami japońskimi w:  Academia.edu  https://www.academia.edu/42326323/Interferencja_w_procesie_przyswajania_je_2_   ]

42/ Sieradzka-Baziur B. (2008b).  W Japonii po polsku – przegląd ważniejszych zagadnień, [w:] J. Bujak-Lechowicz (red.), Dydaktyka XXI wieku. Szanse i zagrożenia,  Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, s. 133-141.

43/ Sieradzka-Baziur B. (2008c). Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego, M. Kucała, (red.), t. 4, po-ś, (współredagowanie artykułów hasłowych), Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.

 

2009

44/ Sieradzka-Baziur B. (2009a). Cechy językowe „Hymnu Veni Creator” Stanisława Wyspiańskiego, [w:] W. Piotrowski (red.),  Stanisław Wyspiański – człowiek wszechstronny,  Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, s. 61-93.

45/  Sieradzka-Baziur B. (2009b). (recenzja:) E. Deptuchowa (2008). Odpowiedniki czeskiego aorystu w Biblii królowej Zofii (Genesis-Iosue), Kraków: Wydawnictwo LEXIS, s. 155, Język Polski LXXXIX, nr 3, s. 232-234.  

 

2010

46/ Sieradzka-Baziur B. (2010a). Zapożyczenia japońskie w języku polskim – wprowadzenie, [w:] T. Sekiguchi (red.), Spotkania polonistyk trzech krajów – Chiny, Korea, Japonia – rocznik 2009, Międzynarodowa Konferencja Akademicka w Tokio, Tokio: Tokyo University of Foreign Studies, s. 159-166.

 

47/ Sieradzka-Baziur B., Majtczak T. (2010b). Wyrazy japońskie w tekstach do nauki języka polskiego dla Japończyków, [w:] G. Zarzycka i G. Rudziński (red.), Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie polonistyczne cudzoziemców 17.  Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego − 2,  Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego,  s. 185-193.

48/ Sieradzka-Baziur B. (2010c).  Najstarsze polskie słownictwo należące do rodziny wyrazowej  ród,  [w:] J. Bujak-Lechowicz (red.), Rodzina w języku i kulturze, Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, s. 59-72.

49/  Sieradzka-Baziur B. (2010d).  Etymologia i semantyka wyrazu tożsamość, [w: ] J. Bujak-Lechowicz (red.), Językowo-kulturowy obraz tożsamości, Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, s. 57-66.

 

2011

50/ Sieradzka-Baziur B.  (2011a).   Język polityki – dotychczasowe prace oraz  perspektywy badawcze, Horyzonty Polityki,  2(2), s. 89-110.

51/ Sieradzka-Baziur B. (2011b).  Lęki “homo loquens”  i  “homo scribens”, Horyzonty Wychowania,  10 (19), s. 125-148.

52/ Sieradzka-Baziur B. (2011c).  Projektowany Słownik pojęciowy  języka staropolskiego  i  jego przydatność w badaniach naukowych  oraz  w procesie dydaktycznym, [w:] M. Obrusznik-Partyka, L. Pacan-Bonarek (red.),  Nie tylko o dydaktyce …, Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, s. 341-350.

53/ Sieradzka-Baziur B. (2011d).  Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego (opis), [w:] M. Bańko, M. Majdak, M. Czeszewski (red.), Słowniki dawne i współczesne. Internetowy przewodnik edukacyjny,  Warszawskie Koło Leksykograficzne, (publikacja internetowa),

www.leksykografia.uw.edu.pl   dostęp z dnia: 27.03. 2020 r.

54/ Sieradzka-Baziur B. (2011e). (recenzja: ) E. Kwapień, Kształtowanie się  zasobu leksykalnego polszczyzny XIX wieku ‒ rzeczowniki (na podstawie danych leksykograficznych), Warszawa 2010, s. 301, Język Polski XCI, z. 4,  s. 316-318.

55/ Sieradzka-Baziur B. (2011f). (recenzja: )  Julia L e g o m s k a, PAŃSTWO, NARÓD, OJCZYZNA w dawnej polszczyźnie. Leksykalno-semantyczny opis pojęć,  Katowice 2010, s. 182, Język Polski, XCI 2-3, s. 223-224.

 

2012

56/ Sieradzka-Baziur B. (2012a). O projekcie Słownika pojęciowego języka staropolskiego w kontekście prac dotyczących najdawniejszego słownictwa,  Język Polski  XCII,  z. 2, s. 81-91.                                       

57/ Sieradzka-Baziur B., Duska J., Kajtoch K. (2012b).   Ukończony został Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego, Język Polski,  XCII, z. 4, s. 241-248.

58/  Sieradzka-Baziur B. (2012c). Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego, M. Kucała (red.),  t. V,  t-ż,  (współredagowanie artykułów hasłowych),  Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.

59/ Sieradzka-Baziur B. (2012d).  (recencja: ) Najnowsza diagnoza pedagogiczna edukacji elementarnej Recenzja książki: Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, (red.). H. Sowińska, Wydawnictwo  Naukowe UAM, Poznań 2011, Edukacja  Elementarna w Teorii i Praktyce, 23/1, s. 123-126.

 

2013

60/ Sieradzka-Baziur B. (2013a). Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego, Kraków 1994-2012, red. Marian Kucała,  Poradnik Językowy, 2 (701), s. 112-115.

61/  Sieradzka-Baziur B. (2013b). O strukturze semantycznej języka. Pojęcie SAMOTNOŚĆ, Horyzonty Wychowania, 12 (23), s. 117-138.

62/ Majczak T., Sieradzka-Baziur B., Mika D.  (2013c). O zapożyczeniach turkijskich w języku polskim, Roczniki Humanistyczne. Językoznawstwo, t. LXI, z. 6, s. 93-107.

63/ Sieradzka-Baziur B. (2013d).  INDYWIDUALIZM  jako pojęcie, Horyzonty Wychowania, 12 (24), s. 17-35.

64/ Sieradzka-Baziur B. (2013e).  Wkład językoznawców do badań nad spuścizną tekstową księdza Piotra Skargi i perspektywy dalszych analiz lingwistycznych, [w:] K. Biel, M. Stankiewicz-Kopeć (red.), Rzecz o dziele Piotra Skargi SJ. Słowo o historii, języku i kulturze, Kraków:  Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 127-146.

65/  Sieradzka-Baziur B. (2013f).  Słownictwo  specjalistyczne  prac  z  zakresu pedagogiki  przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście badań dotyczących języka naukowego,  [w:] I. Nowakowska-Kempna (red.), Współczesne strategie i nowe wyzwania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej,  Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 97-123.

66/ Sieradzka-Baziur B. (2013g).  Edytorial,  Horyzonty Wychowania, 12 (24), s. 7-10.

 

2014

67/ Sieradzka-Baziur B. (2014a).  Nazywanie Ducha Świętego w historii polszczyzny, Roczniki Humanistyczne. Językoznawstwo, t. LXII, z. 6, s. 33-50.  

68/ Sieradzka-Baziur B.  (2014b).  Dialog kreujący. O komunikacji językowej autora pakietu edukacyjnego z użytkownikiem, Studia Filologiczne, t. 27, s. 26-39.

69/ Sieradzka-Baziur B. (2014c).  (recenzja: ) Zarys metodyki pracy mediatora w sprawach cywilnych,  A. M. Arkuszewska, J. Plis, (red.), Warszawa: LEX  a Wolters Kluwer business, 2014, ss. 221,  Horyzonty Wychowania, 13 (27), s. 167-169.

70/ Sieradzka-Baziur B. (2014d). (recenzja:), K. Zabawa,  The Story Begun. Polish Children’s Literature after 1989 and Contemporary Culture)”, Journal of Preschool and Elementary Education, 2 (6), s. 139-142.

 

2015

71/ Sieradzka-Baziur B. (2015a).  Some Remarks on the Religious Language in the Selected Texts by Ludwig Wittgenstein, Visnyk 2 (80),  s. 104-109.

72/ Sieradzka-Baziur B. (2015b).  Komunikowanie i wyrażanie emocji w tekstach średniowiecznych na podstawie Słownika pojęciowego języka staropolskiego, Poznańskie Studia Slawistyczne 9, s. 369-379.

73/ Sieradzka-Baziur B. (2015c).  O słownictwie polskim okresu przemian po roku 1989. Odmiana komputerowo-internetowa języka, [w:] K. Morita (red.), Spotkania polonistyk trzech krajów – Chiny, Korea, Japonia – rocznik 2014/2015, Tokio: Tokyo University of Foreign Studies, s. 71-82.

74/ Sieradzka-Baziur B. (2015d). (recenzja: ) 2015, T. Zubrzycka-Maciąg, J. Kirenko, Asertywność nauczycieli, Badania empiryczne, Lublin 2015, s. 285, Horyzonty Wychowania, vol. 14, nr 32, s. 192-194.

75/ Sieradzka-Baziur B., (2015e), Słownik pojęciowy języka staropolskiego, on-line,  http://spjs.ijp.pan.pl,  kierownik projektu i redaktor słownika (dostęp w Internecie od VI 2015).

 

2016

76/ Sieradzka-Baziur B.,  Duska J., Kajtoch K.,  Mika D. (2016a). Słownik pojęciowy języka staropolskiego − charakterystyka, Język Polski, XCVI, z. 3, s. 68-79.

77/ Sieradzka-Baziur B. (2016b). Mediacja w średniowieczu a współcześnie w świetle faktów językowych, Horyzonty Wychowania, 15 (36), s. 109-125.

78/ Sieradzka-Baziur B.,  Kajtoch K.,  Mika D. (2016c).  Leksyka średniowieczna w Słowniku pojęciowym języka staropolskiego, [w:] M. Mączyński, E. Horyń, E. Zmuda (red.), W kręgu dawnej polszczyzny II, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM,  s. 287-300.

79/ Sieradzka-Baziur B., Kajtoch K. (2016d).  Pojęcie język w dwóch słownikach inspirowanych kategoryzacją semantyczną Rudolfa Halliga i Walthera von Wartburga (Porównawczy słownik trzech wsi małopolskich i Słownik pojęciowy języka staropolskiego),  [w: ] J. Klimek-Grądzka, M. Nowak (red.), Dawne z nowym łącząc … In memoriam Mariani Kucała, Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski, s. 101-118.  

80/ Sieradzka-Baziur B. (2016e).  Wyobraźnia jako pojęcie [w:] A. Królikowska, M. Łątkowski, B. Topij-Stempińska (red.),  Dzieło chwali Mistrza … Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, s. 197-209.

81/ Sieradzka-Baziur B. (2016f).  Rozmyślanie przemyskie  − losy zabytku i jego wykorzystanie w leksykografii,  [w:] J. Bartmiński, A. Timofiejew (red.), Rozmyślanie przemyskie. Świadectwo średniowiecznej kultury religijnej, Przemyśl: Wyższa Szkoła Wschodnioeuropejska w Przemyślu, s. 203-212.

82/ Sieradzka-Baziur B. (2016g),  Edytorial: Pamięć −konteksty humanistyczne i społeczne,  Horyzonty Wychowania, 15 (36), s. 5-6.

 

2017

83/ Sieradzka-Baziur B. (2017b).  Semanticzna struktura „Poniattievogo slovnyka staropolskoji movy” onlajn, Visnik, 2 (86),  s. 115-129.

84/ Sieradzka-Baziur B., Sejko N. (2017c).  Janusz Korczak w ukraińskich ta polskich doslidżenniach kinca XX i początku XXI stolittja, Ukraińska Polonistyka, Visnik 14 (14), s. 124-134.     

85/ Sieradzka-Baziur B., Sejko N. (2017d). Temporalni charakteristiki pedagogiki Wasilija Suchomlinskogo, Visnik 5 (91), s. 106-113.   

86/ Sieradzka-Baziur B.  (2017e).  Terminologia pedagogiczna, [w:] R. Przybylska, W. Śliwiński  (red.),  Terminologia specjalistyczna w teorii i praktyce językoznawców słowiańskich, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 197-211.

87/ Sieradzka-Baziur B.  (2017f). Dokument osobisty jako źródło danych na temat polskiej rodziny żydowskiej w czasie drugiej wojny światowej i po jej zakończeniu, [w:] G. Baziur, P. Skorut (red.), Obszar Europy Środkowej w geopolityce mocarstw (od Mitteleuropy do integracji europejskiej), Oświęcim: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej,  s. 207-229.

88/ Sieradzka-Baziur B.  (2017g).  Pojęcie WDZIĘCZNOŚĆ – semantyka wyrazów i wyrażeń służących do jego werbalizacji,  [w: ] A. Walulik, J. Mółka (red.),  Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna,  Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, s. 65-74.    

89/ Sieradzka-Baziur B. (2017h), (recenzja: ) Wychowanie emocjonalne w XXI wieku według pedagogiki serca Marii Łopatkowej, Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, E. Lewandowska-Tarasiuk, J. Łaszczyk, B. Śliwerski (red.),  Difin, Warszawa 2016, ss. 215, Studia Paedagogica Ignatiana, 20017/2, vol. 20, s. 255-258.

 

2018

90/ Sieradzka-Baziur B. (2018b).  Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, B. Sieradzka-Baziur (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków.

91/ Sieradzka-Baziur B. (2018c).  Profesor Marian Kucała jako naukowiec, mistrz i nauczyciel, Studia Paedagogica Ignatiana, 2 (21), s. 87-98.  

92/ Sieradzka-Baziur B. (2018d).  Kształcenie w rodzinie w świetle terminów pedagogicznych, [w: tejże, (red.).] Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków, s. 217-241.

93/ Sieradzka-Baziur B. (2018e). Pojęcie EDUKACJA w średniowieczu,  [w:] M. Chrost i K. Jakubiak (red.),  Wychowanie. Socjalizacja. Edukacja, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 169-181.

94/ Sieradzka-Baziur B.  (2018f).  Wychowanie według zasad  Porozumienia bez Przemocy Marshalla Rosenberga jako przeciwdziałanie mowie nienawiści,  [w:] M. Malczyńska-Biały, K. Żarna (red.), Naruszenia praw człowieka we współczesnym świecie, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 254-262.

 

2019

95/   Sieradzka-Baziur B. (2019a), Wittgensteins Denkbewegungen (Tagebücher 1930-1932/ 1936-1937) aus interdisziplinärer Sicht. Wittgenstein’s  Denkbewegungen (Diaries 1930-1932/ 1936-1937). Interdisciplinary Perspectives, (ed. with I. Somavilla, C. Humphries), Innsbruck: StudienVerlag.  

96/ Sieradzka-Baziur B. (2019c). Kształtowanie się języka naukowego pedagogiki na przykładzie manifestu pedagogicznego Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie Janusza Korczaka, Przegląd Historyczno-Oświatowy, nr 3-4, s. 46-62. 

97/ Sieradzka-Baziur B. (2019d).  Semantik und Form in Wittgensteins  Denkbewegungen,  [w:] B. Sieradzka-Baziur,  I. Somavilla, C. Humphries (ed.), Wittgensteins Denkbewegungen (Tagebücher 1930-1932/ 1936-1937) aus interdisziplinärer Sicht. Wittgenstein’s  Denkbewegungen (Diaries 1930-1932/ 1936-1937). Interdisciplinary Perspectives,  Innsbruck: StudienVerlag, s. 15-36.

98/ Sieradzka-Baziur B. (2019). Analiza pojęciowa wybranych manifestów pedagogicznych w ujęciu historycznym, “Horyzonty Wychowania”, 18 (48), s. 75-85. 

 

2020

99/ Sieradzka-Baziur B., Cierpich A. (2020). Specjalistyczna edukacja biblingwalna w szkolnictwie wyższym, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

100/ Sieradzka-Baziur B. (2020). Onomazjologiczny słownik online. Metodologia. zawartość, wykorzystanie w badaniach na przykładzie Słownika pojęciowego języka staropolskiego”, Kraków: Instytut Języka Polskiego PAN. 

Najważniejsze osiągnięcia

I 

dr hab. Bożena Sieradzka-Baziur, prof. AIK kierowała zespołowym grantem Narodowego Centrum Nauki  w latach 2011-2015, w ramach którego został stworzony onomazjologiczny Słownik pojęciowy języka staropolskiego.  Opracowała koncepcję odnoszącą się do struktury semantycznej, gramatycznej, słowotwórczej i informatycznej tego słownika, zredagowała językoznawcze podstawy informatyczne – opracowała schemat mikrostruktury Słownika pojęciowego języka staropolskiego oraz stworzyła  jego strukturę semantyczną. Wynik tych prac to: Słownik pojęciowy języka staropolskiego, on-line,  http://spjs.ijp.pan.pl,  (dostęp w Internecie od VI 2015). Napisała kilkanaście artykułów na temat tego elektronicznego słownika onomazjologicznego oraz monografię: Onomazjologiczny słownik online. Metodologia, zawartość i wykorzystanie w badaniach na przykładzie „Słownika pojęciowego języka staropolskiego” (2020).

 

II

Stworzyła cykl artykułów z zakresu języka naukowego, w tym na temat pojęć i terminów pedagogicznych:

1/ Sieradzka-Baziur B.  (2017).  Terminologia pedagogiczna, [w:] R. Przybylska, W. Śliwiński  (red.),  Terminologia specjalistyczna w teorii i praktyce językoznawców słowiańskich, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 197-211.

2/ Sieradzka-Baziur B. (2018).  Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, B. Sieradzka-Baziur (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków.

3/ Sieradzka-Baziur B. (2018).  Kształcenie w rodzinie w świetle terminów pedagogicznych, [w: tejże, (red.).] Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków, s. 217-241.

4/ Sieradzka-Baziur B.  (2017). Dokument osobisty jako źródło danych na temat polskiej rodziny żydowskiej w czasie drugiej wojny światowej i po jej zakończeniu, [w:] G. Baziur, P. Skorut (red.), Obszar Europy Środkowej w geopolityce mocarstw (od Mitteleuropy do integracji europejskiej), Oświęcim: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej,  s. 207-229.

5/ Sieradzka-Baziur B. (2018). Pojęcie EDUKACJA w średniowieczu,  [w:] M. Chrost i K. Jakubiak (red.),  Wychowanie. Socjalizacja. Edukacja, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 169-181.

6/ Sieradzka-Baziur B. (2013). O strukturze semantycznej języka. Pojęcie SAMOTNOŚĆ, Horyzonty Wychowania, 12 (23), s. 117-138.

7/ Sieradzka-Baziur B. (2013).  INDYWIDUALIZM  jako pojęcie, Horyzonty Wychowania, 12 (24), s. 17-35.

8/ Sieradzka-Baziur B. (2016).  Wyobraźnia jako pojęcie [w:] A. Królikowska, M. Łątkowski, B. Topij-Stempińska (red.),  Dzieło chwali Mistrza … Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, s. 197-209.

9/ Sieradzka-Baziur B.  (2017).  Pojęcie WDZIĘCZNOŚĆ – semantyka wyrazów i wyrażeń służących do jego werbalizacji,  [w: ] A. Walulik, J. Mółka (red.),  Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna,  Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, s. 65-74.    

10/ Sieradzka-Baziur B. (2013).  Słownictwo  specjalistyczne  prac  z  zakresu pedagogiki  przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście badań dotyczących języka naukowego,  [w:] I. Nowakowska-Kempna (red.), Współczesne strategie i nowe wyzwania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej,  Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 97-123.

11/ Sieradzka-Baziur B.  (2014).  Dialog kreujący. O komunikacji językowej autora pakietu edukacyjnego z użytkownikiem, Studia Filologiczne, t. 27, s. 26-39.

12/ Sieradzka-Baziur B. (2019). Kształtowanie się języka naukowego pedagogiki na przykładzie manifestu pedagogicznego Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie Janusza Korczaka, Przegląd Historyczno-Oświatowy, nr 3-4, s. 46-62. 

13/ Sieradzka-Baziur B.  (2018).  Wychowanie według zasad  Porozumienia bez Przemocy Marshalla Rosenberga jako przeciwdziałanie mowie nienawiści,  [w:] M. Malczyńska-Biały, K. Żarna (red.), Naruszenia praw człowieka we współczesnym świecie, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 254-262.

14/ Sieradzka-Baziur B. (2011).  Lęki “homo loquens”  i  “homo scribens”, Horyzonty Wychowania,  10 (19), s. 125-148.

15/ Sieradzka-Baziur B. (2019). Analiza pojęciowa wybranych manifestów pedagogicznych w ujęciu historycznym, “Horyzonty Wychowania”, 18 (48), s. 75-85.16/ Sieradzka-Baziur B., Cierpich A. (2020). Specjalistyczna edukacja biblingwalna w szkolnictwie wyższymKraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.